Because of the sparsity
problems in databases, fake accounts can easily affect results of recommender
algorithms especially when a product does not have enough votes by consumers.
Generally, fake accounts are created by the owner of the product in order to
raise their product score or by the ill-wishers who wants to denigrate a
product or a company. This situation represents a great sense for e-commerce
platforms especially when considering that majority of companies have less than
1% density of database. In order to overcome
negative effects of the fake accounts in e-commerce platforms, this study
proposes a recommender model, which will find the consumers who are trustful
and have a great effect on other’s opinion by analyzing the relationship
between consumers. With the proposed model, the Recommender Systems (RS) are expected to
provide recommendations to customers based on trustful users’ opinions to
improve the quality of RS in e-commerce platforms.
Sahte kullanıcı hesapları, veri tabalarındaki seyreklik problemlerinden dolayı özellikle yeteri kadar kullanıcı tarafından puanlanmamış ürünlerde tavsiye algoritmalarını kolaylıkla etkileyebilmektedirler. Genellikle bu kullanıcı hesapları kendi ürününün puanını artırmak isteyen ürün sahipleri olabildiği gibi herhangi bir ürünü veya şirketi karalamak isteyen kötü niyetli kişiler de olabilmektedir. Bu durum birçok şirketin veri tabanı yoğunluğunun %1 den daha az olduğu düşünülürse e-ticaret ortamlarına nasıl bir etki yarattığı tahmin edilebilir. Bu çalışmada, sahte hesapların e-ticaret ortamlarında oluşturdukları negatif etkilerin üstesinden gelebilmek için, kullanıcılar arasındaki ilişkiler analiz edilerek diğer kullanıcılar üzerinde etkisi olan ve gerçekten güvenilir olduğu düşünülen kullanıcılar bulunarak bir tavsiye modeli oluşturulmaktadır. Böylece, güvenilir kullanıcıların düşüncelerinden yola çıkılarak e-ticaret ortamlarında kullanıcılara tavsiyelerde bulunan Tavsiye Sistemlerinin (TS) kalitesini artıracak bir tavsiye sistemi oluşturulacaktır.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Computer Engineering |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |
Mugla Journal of Science and Technology (MJST) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.