Among the causes of traffic accidents, driver errors are in the first place. Driver faults are generally considered to be situations such as drunk driving and excessive speeding. However, sleep-deprived and tired driving are also among the leading causes of driver faults. Driving while feeling sleepy and fatigued; Effects such as slow reaction time, decreased awareness, and inability to focus occur. Considering this situation, it is understood that driving while sleepy and tired is at least as dangerous as driving under the influence of alcohol. In this study, a system that works in real-time inside the vehicle constantly monitors the driver and works with high accuracy is proposed. This system is deep learning based and low cost. In the study, the driver's eye and mouth movements were analyzed to determine normal, yawning and fatigue. A data set has been created for this. The data set consists of videos taken at different times and in different ways from 129 volunteers. Videos shot in different formats, quality and sizes were collected, and turned into a single format. Grayscale, tilt addition, blurring, variability addition, noise addition, image brightness change, color vividness change, perspective change, sizing, and position change were added to the photographs that make up the data set. With these additions, the error that may occur due to any distortion that may occur from the camera is minimized. Thus, the accuracy rate in the detection process with images taken from the camera in real-time has been increased. At the same time, a new data set specific to the study was prepared. YOLOv5, YOLOv6, YOLOv7, and YOLOv8 architectures were used in the study. The newest and most used architectural results in the literature are compared. As a result of the study, a 98.15% accuracy rate was obtained in YOLOv8 architecture. It is aimed that the study will be highly effective in preventing traffic accidents.
Trafik kazaları nedenleri arasında sürücü kusurları ilk sırada yer almaktadır. Sürücü kusurları genel olarak alkollü iken araç kullanma, aşırı hız yapma gibi durumlar düşünülmektedir. Fakat uykusuz ve yorgun araç kullanmanın da sürücü kusurlarında ön sıralarda yer almaktadır. Uykusuz ve yorgun şekilde araç kullanımda; tepki süresinde yavaşlık, farkındalığın azalması, odaklanamama gibi etkiler ortaya çıkmaktadır. Bu durum göz önünde bulundurulduğunda uykusuz ve yorgun araç kullanmanın da en az alkollü araç kullanmak kadar tehlikeli olduğu anlaşılmaktadır. Yapılan bu çalışmada araç içeresinde gerçek zamanlı çalışan, sürekli olarak sürücüyü izleyen ve yüksek doğrulukta çalışan bir sistem önerilmiştir. Bu sistem derin öğrenme tabanlı ve düşük maliyetlidir. Yapılan çalışmada sürücünün göz ve ağız hareketleri analiz edilerek normal, esneme ve yorgunluk tespiti gerçekleştirilmiştir. Bunun için bir veri seti oluşturulmuştur. Veri seti 129 gönüllüden farklı saatlerde ve şekillerde çekilmiş videolardan oluşmaktadır. Farklı formatta, kalite veboyutta çekilen videolar toplanark tek bir format haline getirilmiştir. Veri setini oluşturan fotoğraflar üzerinde gri tonlama, eğim eklenmesi, bulanıklaştırma, değişkenlik eklenmesi, gürültü eklenmesi, görüntü parlaklığı değişikliği, renk canlılığı değişikliği, perspektif değişikliği, boyutlandırma ve konum değişikliği eklenmiştir. Bu eklemeler ile kameradan meydana gelebilecek herhangi bir bozulmaya karşı oluşacak hata en aza indirilmiştir. Böylelikle gerçek zamanlı olarak kameradan alınan görüntülerle yapılacak tespit işlemindeki doğruluk oranı arttırılmıştır. Aynı zamanda çalışmaya özgü ve yeni bir very seti hazırlanmıştır. Yapılan çalışmada YOLOv5, YOLOv6, YOLOv7 ve YOLOv8 mimarisi kullanılmıştır. Literatürde en yeni en çok kullaılan mimari sonuçları karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda YOLOv8 mimarisinde %98.15 doğruluk oranı elde edilmiştir. Yapılan çalışma ile trafik kazalarının önlenmesinden yüksek oranda etkili olacağı hedeflenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 10, 2024 |
Acceptance Date | October 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
Mugla Journal of Science and Technology (MJST) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.