Türkler-Oğuzlar, tarihte sürekli bir devlet geleneğine sahip olan kadim milletlerden birisidir.
Türkistan dediğimiz İç Asya’dan Batı’ya üç ana
kol üzerinden göç etmişler, yerleştikleri toprakları yurt edinmiş, birçok devletler kurmuşlardır.
Karadeniz üzerinden Balkanlara; günümüz
Afganistan-Pakistan hattı üzerinden Ortadoğu’ya ve ana ipek yolu üzerinden Anadolu’ya
geçmişlerdir. Buralardaki kültürleri getirdikleriyle harmanlayıp yeni bir kültür ve medeniyet
tasavvuru oluşturmuşlardır.
Bu metnin uzak amacı, Farabi’nin İlimlerin Sayımı adlı metnini hareket noktası alarak “Felsefeyi Anadolu’da Yeniden Yurtlandırmak” için
bu kültürün yeniden okunması ve güncellenmesine katkı sağlamaktır. Yakın amacı ise Türkiye Cumhuriyeti ile birlikte Türkçe düşünmek
ve “Türk Felsefesi oluşturma”ya yöneliktir. Bu
bağlamda Orhun abideleri (7.yy), Kâşgarlı
Mahmud’un Dîvânu Lugâti’t-Türk (1072), Yusuf
Hâs Hâcib’in Kutadgu Bilig, (1069) Edip Ahmet
Yükneki’nin Atabet’ül Hakayık (12.yy), Ahmed
Yesevi’nin Divan (13.yy) adlı eseri ile Dede
Korkut Kitabı Türkçe ve/ya Türk Felsefesinin
kurucu metinleri olarak değerlendirilmektedir.
Metnin olası katkısı, felsefenin medeniyet ve
kültür ile ilişkisini inceleyip, Türk tarihi ve coğrafyasında devamlılık halindeki Türk düşüncesi
ve Türk kültürünü, dünyaya evrensel mesajlar
verebilecek bir güçte, felsefenin diliyle anlatma
çabası olarak görülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Yorum ve Değerlendirme |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 54 |
Muhafazakar Düşünce Dergisi