Benim bildiğim kadarıyla Edmund Burke'ün tarih teorisiyle ilgili daha önce bir çalışma yapılmadı.1 Bu durumu haklılaştırabilecek temel iki tane sebep bulunmaktadır. Birincisi, bazılarının iddia ettiği gibi, Burke, Romantik tarih teorisinin "temel kurucusu" olduğu için,2 onun tarih teorisi, Romantizm olarak isimlendirilen karmaşık düşünce ve duygu çağrışımının bir boyutu olarak fikirler tarihinde önemli bir yere sahiptir. İkinci sebep, Burke'ün hemen hemen bütün siyasetinin, onun tarih görüşüne dayanması ya da en azından, tarih görüşü tarafından açıklanabilmesidir. Tarih görüşleri konusundaki çoğu analizler, kendilerini ilerleme düşüncelerine hasretmişlerdir. Biz soruyoruz, belli bir kişi ilerlemeye inanmakta mıdır? Çoğu modern düşünür ilerlemenin belli bir türüne inandığı için, bu sorunun cevabı, belli bir kişinin inandığı ilerleme türünün tanımı bakımından
önem kazanmaktadır. Benzer şekilde, Burke'ün tarih görüşünü analiz ederken, karşılaştırma ve kaynak üzerinde değil, tanım üzerinde vurgu yaparak Burke'ün, kendi çağındaki çoğu düşünürün sahip olduğu ilerleme fikrinden farklı ve çoğu detay konuda bu fikirlere zıt olacak derecede çok sınırlı ve kısıtlı" bir ilerleme fikrine sahip olduğunu göstermeye çalışacağım. Burke'ün oldukça kısıtlı ilerleme fikri, ulusal kurumların ve yasaların sürekli gelişimi ve iyileştirilmesiyle ilgili olduğu için, bir sonraki adım çerçevesinde, soyut olarak Burke'ün anayasal tarih görüşüyle ve somut olarak da İngiliz anayasal tarihiyle ilgili bir analiz ortaya koyacağım.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Çevirmenler |
Nasuh Uslu Bu kişi benim |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 2 Sayı: 7 |
Muhafazakar Düşünce Dergisi