Servet-i Fünûn dergisi, özellikle 1896 sonrasında, Tevfik Fikret’in Recaizâde Mahmut Ekrem’in tavsiyesiyle derginin edebî kısmının yazı işleri müdürü olmasının ardından, edebî yenileşme taraftarları için bir merkez haline gelir. Recaizâde Mahmut Ekrem bununla birlikte Talîm-i Edebiyat (1882), III. Zemzeme (1885), Takdîr-i Elhân (1886), Pejmürde (1895) ve Takrizat (1898) gibi kuramsal çalışmalarıyla Servet-i Fünûn edebî hareketinin oluşumuna da katkı sağlar. Bu çalışmalarda ortaya koyulduğu şekilde, Recaizâde Mahmut Ekrem’in aynı zamanda Tanrı merkezli paradigmayla da uzlaşan özne merkezli, dünyevi şiir kuramı, yeni bir edebiyat (Edebiyat-ı Cedide) inşa etme sürecinde Servet-i Fünûn hareketi tarafından da kabul görür. Ancak bu kabulün ardından Servet-i Fünûn çevresi Recaizâde Ekrem’in çizdiği öznellik sınırlarının da ötesine geçerek, Ekrem’in şiir kuramına Tanrı’yı şiirden tamamen çıkararak meydan okur. Bu anlamda, Servet-i Fünûn şiir telakkisi Osmanlı düşün ve şiirini belirleyen Tanrı-merkezli paradigmanın asır sonunda yerini özne ve öznenin dünyevi deneyimini merkeze alan bir başka paradigmaya adım adım nasıl bıraktığını görmeyi de mümkün kılar.
Osmanlı Şiiri Recaizâde Mahmut Ekrem Servet-i Fünûn dünyevileşme öznenin merkezîleşmesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: Özel Sayı-1 |
Muhafazakar Düşünce Dergisi