Bu çalışmanın amacı Türkiye’de İslami ve muhafazakâr yazının iki önemli temsilcisi olan Necip Fazıl Kısakürek ile Sezai Karakoç’un medeniyet tasavvurlarını karşılaştırmaktır. Yazarların medeniyetin tarihi serüvenine bakışları, medeniyette öz-form ilişkisi, medeniyeti kuracak kadro, medeniyetin din ve milliyet ile olan irtibatı, medeniyetin kurulacağı mekân ve Batı medeniyetine bakışları temel kıyaslama parametreleri olarak belirlenmiştir. Benzerlik olarak, her iki düşünür de dini ve tarihi değerler ışığında yeni bir toplum yapısının kurulması gerektiğini, medeniyeti diriltecek olan bu yapının Türkiye’den başlayarak İslam alemini ve akabinde dünyayı kurtuluşa ulaştıracağına inanırlar. Tanzimat ve meşrutiyet aydının eklektik ve müdafaacı/apolejetik dilini benimsemezler. Medeniyetin ihyasının akabinde Batı’yla hesaplaşma arzusu iki yazarda da belirgindir. Farklılık olarak, her iki yazarda da mistik ve tasavvufi öğelere sık rastlanmakla birlikte, Kısakürek Türkiye dışındaki İslami hareketlere oldukça mesafelidir. Kısakürek inkilap, Karakoç diriliş kelimesini tercih eder. Karakoç diriliş alanında özellikle edebiyat ve sanatı ön plana çıkarırken, Kısakürek bunlara yönetim ve devleti de ekler. Karakoç’ta dillendirilmeyen Türk etnisitesi Kısakürek’te inanç ile iç içe ele alınır ve İslam dünyasındaki dirilişin öncüsü kabul edilir. İki yazar da mefkurelerinin gerçekleşmesine öncülük edecek bir kadroyu zorunlu görür. Karakoç, bu misyonu aydınlara yüklerken, Kısakürek -münevverler aristokyasını İslam inkilabının tek sınıfı olarak görmekle birlikte- bir liderin varlığını zorunlu görür.
Medeniyet Diriliş Büyük Doğu Sezai Karakoç Necip Fazıl Kısakürek
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 18 Sayı: 63 - İman, Duruş ve Diriliş: Sezai Karakoç |
Muhafazakar Düşünce Dergisi