Özet
Bu makalenin amacı, küreselleşme sürecinin ulusal kültürler karşısındaki stratejileriyle
ilgili bazı saptamalarda bulunmaktır. Bunun için kültür, ulusal kültür ve küreselleşme süreci ile
ilgili içsel bir tutarlılığa sahip tanımlara ulaşmak zorunludur. Makalede kültür, yöntembilimsel
bakımdan onlardan ayrılmakla birlikte organik bakımdan iktisadi ve siyasi alanlarla bir
bütünlük oluşturan, bu iki alan arasındaki bağlantıları kuran anlam, değer ve düşünceler bütünü
olarak ele alınmıştır. Ulusal kültürün oluşum süreci egemen grubun hegemonya mücadelesiyle
ilişkili olarak irdelenmiştir. Ulusal kültür tartışmasında ideolojinin, devletin, yerel ile genelin
farklı etkileşim düzeylerinin rolü ayrıca vurgulanmıştır. Makalede, küreselleşmeye süreç
odaklı yaklaşımın öneminden hareket edilmiştir. Küreselleşmenin kültürel stratejisinin farklı
kültürlerin uygun özelliklerini soğurarak kendi eklentisi haline getirmek olduğu, makalenin
desteklediği tezdir. Bu tez, küreselleşme sürecinin kültürel stratejisiyle ilgili olarak öne sürülen
diğer tezlerle karşılaştırılmalı olarak ortaya konmuştur.
Anahtar kelimeler Kültür, ulusal kültür, küreselleşme, hegemonya, ideoloji.
Abstract
The aim of this article is to make some assessments on the strategies pursued by the
globalization process while facing national cultures. To do this, reaching definitions which have
an inherent coherence on culture, national culture and the globalization process is essential. In
the article, culture is discussed as the totality of meanings, values and thoughts which composes
a unity with the economic and political realms and forms the links between these two, despite
drifting apart from them in the methodological sense. The formation process of national culture
is examined in relation to the hegemony struggle of the ruling group. The role of varying
interaction levels of ideology, state, local and general in the discussion of national culture are
emphasized as well. The article departs from the importance of approaching globalization from
a focus of continuum. The thesis it supports is that the cultural strategy of globalization is to
absorb convenient features of different cultures, making them its appendages. This thesis is
put forward in comparison to other dissertations that were put forth in relation to the cultural
strategy of the process of globalization.
Key words Culture, national culture, globalization, hegemony, ideology.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Previous Issue |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 34 Issue: 266 |