Özet
Bu çalışma İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin modernizm, laiklik ve dine yönelik
tutumlarını anlamaya yönelik bir sosyolojik çözümleme girişimidir. Çalışma 1997 ve 2009
yıllarında Ankara’daki İmam Hatip okullarında gerçekleştirilen iki ayrı alan araştırmasının
karşılaştırılmasına dayanmaktadır. Araştırma sonuçları İmam Hatip lisesi öğrencilerinin
radikal-gelenekçi bir tutumdan daha muhafazakâr-modernist bir tutuma doğru dönüştüğünü
göstermektedir. Çalışmada bu dönüşümün Türkiye’de son yıllarda ekonomik, siyasal ve
kültürel alanlarda gerçekleşen değişim ve dönüşümlerle açıklanabileceği öne sürülmektedir.
Anahtar Sözcükler: İmam Hatip Okulları, Modernlik, Muhafazakâr Modernlik, Milli
Görüş.
Abstract
This study is a sociological attempt to analyze the attitude of Imam Hatip students about
modernism, laicism and religion. The study is based on a comparitive analysis of two different
survey data which were obtained from students of Imam Hatip schools in Ankara in 1997
and 2009. The main findings of the research show that the attitudes of Imam Hatip students
on modernism, laicism and religion transformed from the fundemental-traditionalist view to
the conversative-modernist one. The study claims that this transformation can be explained
through the recent changes and transformations in economical, political and cultural spheres
in Turkey.
Keywords: Imam Hatip Schools, Modernity, Conservative Modernity, National Outlook.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Previous Issue |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 34 Issue: 268 |