Research Article
BibTex RIS Cite

Medyada İstanbul İktidarı

Year 2010, Volume: 34 Issue: 269, 85 - 99, 27.02.2014

Abstract

Özet
Her toplumsal formasyonun politik ve ideolojik yeniden üretiminin önemli araçlarından biri
olan medya, bu faaliyetinin meta üretiminin kuralları içinde yerine getirirken, diğer sektörlerde
geçerli olan kar-zarar, birikim saiklerini çoğunlukla ikinci plana atar ve bir tür silahlanma
(savunma) yatırımı gibi işler. Bu önermenin, özellikle bugünün Türkiye toplumsal yapısında
geçerli olduğunu söylemek mümkündür. Türkiye medyası bugünün Türkiye’sinde hakim sınıf
fraksiyonlarının politik-ideolojik iç kavgasını endüstriyel ölçeklerde yansıtırken , mücadelenin
arenasını da “merkez” İstanbul oluşturuyor. Türkiye kapitalizminin merkezi İstanbul, öteden
beri medyanın da merkezi. Medyanın finans kaynağı reklamcılık sektörü, medya ile entegre olan
sinema,müzik, futbol vb. endüstrileri İstanbul’dan yönetiliyor, Anadolu’daki medya yapıları
İstanbul’dan yönlendiriliyor, kararlar İstanbul’dan alınıyor. İstanbul’un iktidarı pekişiyor.
Anahtar Kelimeler:
Yazılı medya, görsel medya, reklamcılık, müzik endüstrisi, sinema endüstrisi, dizi
yapımcılığı, matbaacılık, İstanbul sanayi, yayıncılık, kitap endüstrisi, Cağaloğlu, medya
mülkiyeti

 

Abstract:
Media is one of the most important means of political and ideological reproduction in every
social formation. While it is realized within the framework of commodity production just like
any other activity, media differs from others by not giving priority to profit maximization. It
works rather like investing in arms (defense). This proposition is especially valid for today’s
Turkish society. Turkish media reflects the political-ideological internal struggle of ruling
class fractions and in industrial scales. Center of the struggle is located in Istanbul which is
also the center of Turkish capitalism. The funding of the media comes from the advertisement
sector. And media is integrated with other industries such as music, movies and football. These
industries are also managed from Istanbul. Media production in Anatolia is governed from
Istanbul and Istanbul is the center of all related decision making. Thus Istanbul’s power is
increasing.
Keywords:
press, visual media, advertisement, music industry, movie industry, TV series, printing,
industry in Istanbul, book publishing, Cağaloğlu, media ownership

References

  • Adaklı, Gülseren (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Adaklı, Gülseren (2009). “2002-2008 Türk Medyasında AKP Etkisi”, Uzgel, İ. ve Duru, B. (der.) AKP Kitabı: Bir Dönüşümün Bilançosu. Ankara: Phoenix içinde, s. 559-613.
  • Topuz, Hıfzı (1973). 100 Soruda Türk Basın Tarihi, İstanbul: Gerçek Yayınları. Briggs, Asa ve Burke, Peter (2009). A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet, Cambridge: Polity Press, 3. Basım, 14-15.
  • Babinger, Franz; İbrahim Müteferrika (2004). Müteferrika ve Osmanlı Matbaası, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Sönmez, Mustafa (2010) Medya, Kültür, Para ve İstanbul İktidarı, İstanbul: Yordam Kitap
  • Sönmez, Mustafa (2009). “2000’ler Türkiye’sinde Hâkim Sınıflar ve İç Çelişkileri”, Uzgel, İ. ve Duru, B. (der.) AKP Kitabı: Bir Dönüşümün Bilançosu. Ankara: Phoenix içinde, s. 179-191.
  • Sönmez, Mustafa (2003). Filler ve Çimenler, Istanbul: Iletisim Yayınları
  • Sönmez, Mustafa (1996). İstanbul’un İki Yüzü, Ankara: Arkadaş Yayınları
  • Bloom, Jonathan M. (2003). Kâğıda İşlenen Uygarlık. Kâğıdın Tarihi ve İslam Dünyasına Etkisi, çev. Z. Kılıç, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Berkes, Niyazi (1973). Türkiye’de Çağdaşlaşma, Bilgi Yayınevi.
  • Gilpin, Robert (1987). Three Ideologies of Political Economy, in The Political Economy of International Relations, Princeton University Press.
  • BASEV (2008). Türk Basım Sanayisi: Temel Göstergeler ve Eğilimler, İstanbul: Basev Yayını

İstanbul’s Power in Turkish Media

Year 2010, Volume: 34 Issue: 269, 85 - 99, 27.02.2014

Abstract

References

  • Adaklı, Gülseren (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Adaklı, Gülseren (2009). “2002-2008 Türk Medyasında AKP Etkisi”, Uzgel, İ. ve Duru, B. (der.) AKP Kitabı: Bir Dönüşümün Bilançosu. Ankara: Phoenix içinde, s. 559-613.
  • Topuz, Hıfzı (1973). 100 Soruda Türk Basın Tarihi, İstanbul: Gerçek Yayınları. Briggs, Asa ve Burke, Peter (2009). A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet, Cambridge: Polity Press, 3. Basım, 14-15.
  • Babinger, Franz; İbrahim Müteferrika (2004). Müteferrika ve Osmanlı Matbaası, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Sönmez, Mustafa (2010) Medya, Kültür, Para ve İstanbul İktidarı, İstanbul: Yordam Kitap
  • Sönmez, Mustafa (2009). “2000’ler Türkiye’sinde Hâkim Sınıflar ve İç Çelişkileri”, Uzgel, İ. ve Duru, B. (der.) AKP Kitabı: Bir Dönüşümün Bilançosu. Ankara: Phoenix içinde, s. 179-191.
  • Sönmez, Mustafa (2003). Filler ve Çimenler, Istanbul: Iletisim Yayınları
  • Sönmez, Mustafa (1996). İstanbul’un İki Yüzü, Ankara: Arkadaş Yayınları
  • Bloom, Jonathan M. (2003). Kâğıda İşlenen Uygarlık. Kâğıdın Tarihi ve İslam Dünyasına Etkisi, çev. Z. Kılıç, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Berkes, Niyazi (1973). Türkiye’de Çağdaşlaşma, Bilgi Yayınevi.
  • Gilpin, Robert (1987). Three Ideologies of Political Economy, in The Political Economy of International Relations, Princeton University Press.
  • BASEV (2008). Türk Basım Sanayisi: Temel Göstergeler ve Eğilimler, İstanbul: Basev Yayını
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Previous Issue
Authors

Mustafa Sönmez This is me

Publication Date February 27, 2014
Published in Issue Year 2010 Volume: 34 Issue: 269

Cite

APA Sönmez, M. (2014). Medyada İstanbul İktidarı. Mülkiye Dergisi, 34(269), 85-99.
AMA Sönmez M. Medyada İstanbul İktidarı. Mülkiye Dergisi. February 2014;34(269):85-99.
Chicago Sönmez, Mustafa. “Medyada İstanbul İktidarı”. Mülkiye Dergisi 34, no. 269 (February 2014): 85-99.
EndNote Sönmez M (February 1, 2014) Medyada İstanbul İktidarı. Mülkiye Dergisi 34 269 85–99.
IEEE M. Sönmez, “Medyada İstanbul İktidarı”, Mülkiye Dergisi, vol. 34, no. 269, pp. 85–99, 2014.
ISNAD Sönmez, Mustafa. “Medyada İstanbul İktidarı”. Mülkiye Dergisi 34/269 (February 2014), 85-99.
JAMA Sönmez M. Medyada İstanbul İktidarı. Mülkiye Dergisi. 2014;34:85–99.
MLA Sönmez, Mustafa. “Medyada İstanbul İktidarı”. Mülkiye Dergisi, vol. 34, no. 269, 2014, pp. 85-99.
Vancouver Sönmez M. Medyada İstanbul İktidarı. Mülkiye Dergisi. 2014;34(269):85-99.
Mülkiye Dergisi: Mülkiyeliler Birliği Konur Sokak No. 1, Kızılay - ANKARA, TÜRKİYE. Tel: +90 312 4185572; Faks: +90 312 4191373; mulkiyedergisi@mulkiye.org.tr / Mülkiye Dergisi, Mülkiyeliler Birliği Genel Merkezi Yayın Organı'dır.