Özet
Kapitalizmin kendini yeniden yapılandırdığı 1980’li yıllarla birlikte Türkiye medya
endüstrisinde yaşanan yapısal değişimin ardından gazeteciliğin zanaat olmaktan uzaklaşarak
profesyonelleşmesi, haber üretim sürecinde yaşanan değişimler ve dolayısıyla gazeteciliğin
nasıl tanımlandığı bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Gazetecilerin değişen bu süreci
ve yaptıkları işi nasıl tanımladıklarının ve mesleklerini icra etme sürecinde kendilerini
nerede konumlandırdıklarının tartışıldığı bu çalışmada, 150 sendikalı, 135 sendikasız olmak
üzere ulusal medyada çalışan 285 gazeteciye uygulanan anket çalışması ile farklı statü ve
kurumlardaki 35 gazeteci ile yapılan derinlemesine mülakatları kapsayan alan araştırmasının
sonuçlarını sunulmaktadır. Mülkiyet yapısının değişmesi ile birlikte kontrol ve denetim
mekanizmalarının artması sonucu gazeteciliğin eleştirel ve yaratıcılık boyutunun iyice
zayıfladığı; profesyonelleşen gazetecilik mesleğinin grup çıkarları ve iktidar/güç odakları ile
bağlantılı, toplumsal sorumluluktan yoksun, yabancılaşmış ve uzmanlaşmış bir gazetecilik
anlayışına dönüştüğü ve bu süreçte gazetecilerin sosyal ve ekonomik statülerinin değiştiği bu
çalışmanın temel sonuçları arasında yer almaktadır.
Anahtar Sözcükler: Değişen medya ortamı, gazeteci, gazetecilik mesleği, profesyonellik,
gazetecilerin sosyo-ekonomik statüleri.
Abstract
The subject matter of this study is the conception of journalism which has become profession
instead of craft among the journalists in the post-1980s mediascape in Turkey. This study
reveals the changes in journalism practice after the neo-liberal policy implications during
the 1980s and ask the question that who journalist is. In order to acquire in-depth data, the
study analyzes 35 interviews with journalists who occupy posts such as editors, chief editors
or managers. The major result of a field study consisting of a survey of 285 journalists is
that with the changing of ownership system and increasing managerial control, opportunities
for independent judgment and creativity have reduced, alienation has increased. In addition
journalism suffered from a lack of social responsibility and the economic and social status of
journalists changed significantly.
Keywords: New mediascape, journalist, journalism, professionalism, the social and
economic status of journalists.
Değişen medya ortamı gazeteci gazetecilik mesleği profesyonellik gazetecilerin sosyo-ekonomik statüleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Previous Issue |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 34 Issue: 269 |