Özet
Avrupa Birliği’nde televizyon yayıncılığının düzenlenmesi konusunda üye ve aday ülkeler
açısından bağlayıcılığı olan temel politika aracı 1989 tarihli Sınırsız Televizyon Direktifi’dir
(STD). Direktif 1997 ve 2007 yıllarında güncellenmiş ve son güncelleme ile düzenleme alanı
başta internet olmak üzere farklı teknolojik platformlar üzerinden dağıtılan isteğe bağlı yayın
hizmetlerini de kapsayacak şekilde genişletilerek Görsel-İşitsel Medya Hizmetleri Direktifi
(GMHD) olarak adlandırılmıştır. Türkiye’de 5 Nisan 2010 tarihinde kamuoyuna duyurulan
ve Avrupa Birliği ile uyum süreci kapsamında hazırlandığı ifade edilen yeni yasa taslağı da
GMHD temel alınarak hazırlanmış bir taslaktır. Bu çalışmada, öncelikle yürülükteki 1994
tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun’un
STD ile uyumu değerlendirilecek, ardından yeni yasa taslağının yürürlükteki yeni Direktif
ile uyumu ele alınacaktır. Türkiye’de yayıncılık alanında yaşanan birçok sorunun kaynağı
olan 3984 sayılı Yasa STD ile tam uyum gösteren bir yasa olmadığı gibi, yeni yasa tasarısı da
Avrupa Birliği ile uyum adına var olan sorunlara yenilerini ekleme tehlikesini taşımaktadır.
Anahtar sözcükler: Sınırsız Televizyon Direktifi, Görsel-İşitsel Medya Hizmetleri
Direktifi, yayıncılık yasası, Türkiye.
Abstract
The main policy instrument in the European Union (EU) in the area of broadcasting, which
is binding for both member and candidate states, is the 1989 Television Without Frontiers
Directive (TWFD). This directive was revised in 1997 and 2007 and renamed as Audiovisual
Media Services Directive (AMSD) following the last revision during which its regulatory scope
has been extended to include video-on-demand services delivered mainly on the Internet but
also on other new technological platforms. In Turkey, the recent draft law announced on 5
April 2010 and presented as a requirement of EU acquis conditionality is actually based on
the AMSD. This study first looks into whether and how the current Law No. 3984, Law on the
Establishment and Broadcasts of Radio and Television Enterprises enacted in 1994, fits in the
with the provisions of the TWFD. It then employs a similar questioning to the contents of the
new draft law presented to be prepared in accordance with the AMSD. The study concludes that
the current law that has been the key reason behind the ongoing problems in the broadcasting
sector in Turkey is by no means in harmony with the EU legislation and the new draft law for
broadcasting carries the risk to introduce new problems under the EU knot.
Keywords: Television Without Frontiers Directive, Audiovisual Media Services Directive,
broadcasting regulation, EU conditionality, Turkey.
Avrupa Birliği’nde televizyon yayıncılığının düzenlenmesi konusunda üye ve aday ülkeler
açısından bağlayıcılığı olan temel politika aracı 1989 tarihli Sınırsız Televizyon Direktifi’dir
(STD). Direktif 1997 ve 2007 yıllarında güncellenmiş ve son güncelleme ile düzenleme alanı
başta internet olmak üzere farklı teknolojik platformlar üzerinden dağıtılan isteğe bağlı yayın
hizmetlerini de kapsayacak şekilde genişletilerek Görsel-İşitsel Medya Hizmetleri Direktifi
(GMHD) olarak adlandırılmıştır. Türkiye’de 5 Nisan 2010 tarihinde kamuoyuna duyurulan
ve Avrupa Birliği ile uyum süreci kapsamında hazırlandığı ifade edilen yeni yasa taslağı da
GMHD temel alınarak hazırlanmış bir taslaktır. Bu çalışmada, öncelikle yürülükteki 1994
tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun’un
STD ile uyumu değerlendirilecek, ardından yeni yasa taslağının yürürlükteki yeni Direktif
ile uyumu ele alınacaktır. Türkiye’de yayıncılık alanında yaşanan birçok sorunun kaynağı
olan 3984 sayılı Yasa STD ile tam uyum gösteren bir yasa olmadığı gibi, yeni yasa tasarısı da
Avrupa Birliği ile uyum adına var olan sorunlara yenilerini ekleme tehlikesini taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Previous Issue |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 34 Issue: 269 |