Identity, a main topic of interests and conflicts in interpersonal and intergroup processes, has become one of the primary subjects in social sciences. The concept of identity may be defined as the conscious perception of an individual or a group about its status and value. “Having an identity” is considered to be good and desirable, whereas the situation of “having no identity” is evaluated negatively. An organization or community without a clear identity is considered weak, without direction, and confused (Verkuyten, 2005: 41). The identity implies not only an awareness regarding who the one really is, but also the value, recognition and respect brought by particular identities. Identity influences the behaviours and attitudes to the others. For this reason, it is necessary to take identity elements into consideration in social researches.People are actively getting involved in defining their identities. Processes of identity formation, involving many different actors, such as parents and other authorities, friends, institutions and groups, are complex. The reflected appraisals of friends and attachment to them, self evaluation via social comparisons and identifications with social groups are considered to be significant predictors of young people’s identity concepts. Studies about identity development indicate that there are positive and meaningful relations among attachement to friends, group identifications and identity orientations.In this resarch, the correlations between the identity orientations, self evaluation via social comparison, attachment to friends and group integration levels of the young, between 12-24, were investigated. Correlations between the identity orientations and some variables affiliated with social groups were examined. Identity orientations refer to the relative importance that individuals place on various identity attributes or characteristics suc as race, religion, culture and language when constructing their selfdefinitions (Cheek, 1989). Adolescents, who are the members of different social groups and who are not the members of any social groups, and genders were compared regarding some variables. The sample consisted of 657 young people (334 female, 323 male) affiliated and 661 young people (333 female, 328 male) non-affiliated with social groups. 1318 young people, living in Ankara, participated in this study in total. Some demographic variables together with The Identity Questionnaire, The Group Integration Scale, The Inventory of Peer Attachment and The Social Comparison Scale were administered to participants. The data was analyzed through the SPSS (11.0) statistical program. Findings indicated that between the dependent variables there are positive and meaningful relations. The young affiliated with social groups evaluate themselves more positive than the young non-affiliated with social groups, females have higher average scores in self evaluation, personal identity and attachment to friends than males. The findings of the study were discussed in the light of the theoretical approaches related to identity development and other findings related in the literature. It can be said that the study contributes to the literature in the way that it examines identity development in youth and reveals the relationships between the concept of identity and relevant variables.
Bireysel ve toplumsal süreçlerde temel ilgi ve çatışma alanlarından biri olan kimlik, sosyal bilimlerin temel konularından biri haline gelmiştir. Kimlik kavramı, bir birey ya da grubun konumu ve değeri hakkındaki bilinçli algılaması olarak tanımlanabilir. “Bir kimliğe sahip olmak” iyi ve arzulanır bir şey olarak algılanırken, “kimliğin olmaması” ya da “kimliksizlik” olumsuz olarak değerlendirilmektedir. Belirgin bir kimliği olmayan bir topluluk ya da örgüt, zayıf, ne yapacağı belirsiz ve kafası karışık olarak nitelendirilir (Verkuyten, 2005: 41). Kimlik, bireyin gerçekte kim olduğuna ilişkin bir farkındalığın yanı sıra, belirli kimliklerin getirdiği değer, kabul ve saygıyı da gösterir. Kimlik, ötekilere karşı tutum ve davranışları etkilemektedir. Bu nedenle toplumsal araştırmalarda kimlik unsurlarının ele alınmasına ihtiyaç duyulmaktadır. İnsanlar kimliklerinin tanımlanmasına etkin olarak katılmaktadırlar. Ana-babalar ve diğer yetkeler, arkadaşlar, kurumlar ve gruplar gibi pek çok değişik etmeni içeren kimlik oluşum süreçleri oldukça karmaşıktır. Arkadaşlar tarafından yansıtılan görüşler ve arkadaşlara bağlılık, toplumsal karşılaştırmalar sonucu kendini değerlendirme ve toplumsal gruplarla özdeşleşme gençlerin kimlik kavramlarında önemli yordayıcılar olarak görülmektedir. Kimlik gelişimiyle ilgili yapılan araştırmalar, arkadaşlara bağlılık, gruplarla özdeşleşme ve kimlik yönelimleri arasında olumlu ve anlamlı ilişkilerin olduğunu göstermektedir. Bu araştırmada, kimlik gelişiminin bazı değişkenlerle ilişkisini belirlemek amacıyla, 12- 24 yaşları arasındaki gençlerin kimlik yönelimi (bireysel, toplumsal ve kolektif kimlik), toplumsal karşılaştırma yoluyla kendini değerlendirme, arkadaşlara bağlılık ve grupla bütünleşme düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Kimlik yöneliminin grupla ilgili bazı değişkenlerle ilişkisi araştırılmış, ergenlik dönemindeki gençlerden toplumsal gruplara üye olanlarla üye olmayanlar ve cinsiyetler arasında, incelenen değişkenler açısından anlamlı farklılıkların olup olmadığına bakılmıştır. Kimlik yönelimi, bireylerin kendilerini tanımlamalarında (etniklik, din, kültür ve dil gibi) çeşitli kimlik özelliklerine verdikleri görece önemi yansıtmaktadır (Cheek, 1989). Bu araştırmaya, Ankara ili içerisinde etkinlik gösteren değişik toplumsal gruplara üye 657 genç (334 kadın, 323 erkek) ile herhangi bir toplumsal gruba üye olmayan 661 genç (333 kadın, 328 erkek) olmak üzere, toplam 1318 kişi katılmıştır. Katılımcılara bir nüfusbilimsel bilgi formu ile birlikte Kimlik Ölçeği, Grupla Bütünleşme Ölçeği, Arkadaşlara Bağlılık Ölçeği ve Sosyal Karşılaştırma Ölçeği (SKÖ) uygulanmıştır. Verilerin çözümlemesi SPSS (11.0) istatistik paket programı ile yapılmıştır. Bulgular ele alınan bağımlı değişkenler arasında olumlu ve anlamlı ilişkilerin olduğunu göstermektedir. Bulgulara göre, toplumsal gruplara üye gençler kendilerini üye olmayanlardan daha olumlu değerlendirmektedirler. Kadınlar, erkeklerden daha yüksek SKÖ puanı, bireysel kimlik ve arkadaşlara bağlılık puanı ortalamalarına sahiptirler. Bulgular kimlik gelişimiyle ilgili kuramsal yaklaşımlar ve önceki araştırmaların bulguları ışığında tartışılmıştır. Araştırmanın, gençlerin kimlik gelişimini irdelemesi, kimlik kavramı ile ilgili değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya koyması bakımından ilgili yazına katkıda bulunduğu söylenebilir.
Kimlik Arkadaşlara Bağlılık Toplumsal Karşılaştırma GruplaBütünleşme Toplumsal Gruplar / Identity Attachment to Friends Social Comparison Group Integration Social Groups.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale /Articles |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 37 Issue: 3 |