1970’lerin sonlarından itibaren bir dünya sistemi olarak uygulamaya koyulan
neoliberalizm, tüm ekonomiyi ve ona bağlı sosyal dokuları etkilerken eğitim alanında
da ciddi dönüşümlere yol açtı. Ekonomide köklü değişimlerle gündeme gelen
neoliberalizmin, sisteme yabancılaşmadan yerleşebilmesi için üst-yapı kurumu olan
okulların ve dolayısıyla eğitim sisteminin de neoliberal politikalarla uyumlaştırılması
kaçınılmaz olarak ele alındı. Böylece bireyi ve toplumu yeniden yaratabilme gücüne
sahip olabilen eğitim hizmeti, değerlendirilmiş bir hizmet olma niteliğinden sadece
piyasa işlemine tabi meta konumuna indirgendi. Eğitimin metalaştırılmasının ortaya
çıkardığı eğitimde nitelik sorunu ve sınıfsal eşitsizliği yeniden ürettiği meselesi
eleştirel kuramcıların üzerinde önemle durdukları konuları oluşturmuştur. Bu
yaklaşımların ışığında, makalenin ilk bölümünde neoliberal eğitim politikalarının bir
homoeconomicus yaratma çabasıyla eğitimin içeriğinde ve rolünde meydana getirdiği
değişimlerin ve Sosyal Darwinizm kavramının fikirsel ve toplumsal dinamikleri nasıl
etkilediği meselesi incelenmektedir. Makalenin ilerleyen bölümlerinde eğitim
hizmetinin, emek gücünün ve bir bütün olarak toplumsal yeniden üretimin piyasa
anlayışı temelinde tesis edilmesinde devletin rolü ele alınmaktadır. Makalenin
son bölümünde ise beşeri sermaye teorisine yönelik eleştiriler, neoliberal küresel
politikaların eğitimin niteliğini neden geliştiremediği meselesi üzerine yapılan
tartışmalarla derinleştirilmektedir. Bu düşüncelerle makalede neoliberalizmin
dayandığı iki temel alan olarak, ekonomi alanında nomokrasi yaklaşımı, sosyal alanda
ise Sosyal Darwinizm yaklaşımı incelenerek, bu doğrultuda geliştirilen politikaların
içsel büyüme modeline uymadığı gibi, kalkınmakta olan ekonomilere hedefleri
doğrultusunda yol gösterici de olamadıkları savunulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles / Articles |
Authors | |
Publication Date | December 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 43 Issue: 4 |