Discussion
BibTex RIS Cite

Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk

Year 2024, Issue: 1, 169 - 177, 30.09.2024

Abstract

2018 ve 2022’de düzenlenen Yeditepe Bienali, Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP)’nin 2010’dan sonra, özellikle Gezi Ayaklanması’nı takiben, siyasal iktidarının kurucu gücü haline gelen hayat tarzı odaklı kültürel kamplaşma politikasının, sanıyorum ki yeni bir evresini oluşturdu. Emre Tansu Keten’in hatırlattığı gibi İslamcı şair Hakan Arslanbenzer’in 2011’de yayınlanan Kültürel İktidar Solda mı? başlıklı kitabından önce neredeyse hiç kullanılmamış olan “kültürel iktidar” terimi, 2017’de Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından dile getirilmesiyle birlikte siyasetin olduğu kadar kültürel üretimin de yörüngesini belirleyen bir kavram haline geldi (Keten, 2020). Kültürel iktidar, AKP açısından gerçekten de bir iktidar meselesiydi; kültürel üretim alanını, alanın kendi sermaye ve kurallarıyla oynayarak içeriden değiştirmekten ziyade, dışardan ‘polisiye’ hamlelerle yönetmeye dayanan bir strateji izledi. Yeditepe Bienali ise çatışmayı bu kez kültür alanın içerisine çeken ve meşruiyetini güncel sanat alanının ‘geçer akçesi’ üzerinden kanıtlamaya çalışan bir sergileme söylemi ve pratiği ortaya koydu. 1. Yeditepe Bienali’nin küratörü Serhat Kula, “ihtiyaca binaen ya da kıymete mahsus bir sanat felsefesine sahip olan medeniyetimizin, bugünün sanatları ve sanatçılarındaki yankısını bir de bienal yapısı içinde görmek” istediklerini, zira “sanatımızın içeriği[nin] bienallerin atmosferinde oluşan metafor yüklemeleri açısından çok zengin” olduğunu belirterek, hem Bienal’in kendisinin hem de sergilenen işlerin küresel bienal söylemine ve işleyişine yatkınlığını ve yakınlığını vurgulamaya çalışıyordu. Bu sebeple güncel sanat dilini önemseyen ve güncel yaklaşımları geleneksel olanla birleştirmeyi vaat eden Bienal, daha önceki “Kültür Şurası” gibi devlet kurumları odaklı girişimlerinden uzaklaşarak, daha ziyade İskender Pala’nın meşhur “Muhafazakâr Sanat Manifestosu”nun “geleneği yorumlayıp sorgulayan”, “muhafazakâr olmayan sanat ürünlerini eleştiren ama dışlamayan” bir sanat anlayışı temelinde, liberal-muhafazakâr denebilecek çizgisine yakın bir tavır sergiler gibiydi (Bora, 2018). Ancak Yeditepe Bienali her ne kadar küresel sanat dünyası ve küresel bienal ideali içerisine yerleşmek konusunda ısrarcı olsa da Cumhurbaşkanlığı himayesinde gerçekleştirilen bir sergi olması sebebiyle de perçinlenen ikircikli bir tutuma sahipti. Bu yazıda Yeditepe Bienali’ni merkeze alarak sanat ve siyaset arasındaki bu gerilimli ilişkiyi ele almaya çalışıyorum.

References

  • Bora T (2018). “Kültürel iktidar tartışmaları: Kültürle kahretmek”, Birikim, 347, 5464.
  • Çolak E (2021) “Devlet İkonografisinin Dönüşümü ve Muhteşem Süleyman Çağı Sergisi’nden Yeditepe Bienali’ne Türkiye’nin Neo-Osmanlıcı Temsili”, Praksis, 56, 85109.
  • Eagleton T (2010). Estetiğin İdeolojisi. Çev. H Hünler ve E Kılıç, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Hall S (1997). “Popüler Olanın Yapıbozumu Üzerine Notlar”, Mürekkep Dergisi, 8, 22-26.
  • Keten E T (2020). AKP’nin Popülist Kültürü ve Kültür Müteahhitleri. https://www.eskop.com/skopdergi/akpnin-populist-kulturu-ve-kultur-muteahhitleri/5899. Son erişim tarihi, 24.04.2024.
  • Williams R (1997). “Ortak Bir Kültür Fikri”, Mürekkep, 8, 10-16.
Year 2024, Issue: 1, 169 - 177, 30.09.2024

Abstract

References

  • Bora T (2018). “Kültürel iktidar tartışmaları: Kültürle kahretmek”, Birikim, 347, 5464.
  • Çolak E (2021) “Devlet İkonografisinin Dönüşümü ve Muhteşem Süleyman Çağı Sergisi’nden Yeditepe Bienali’ne Türkiye’nin Neo-Osmanlıcı Temsili”, Praksis, 56, 85109.
  • Eagleton T (2010). Estetiğin İdeolojisi. Çev. H Hünler ve E Kılıç, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Hall S (1997). “Popüler Olanın Yapıbozumu Üzerine Notlar”, Mürekkep Dergisi, 8, 22-26.
  • Keten E T (2020). AKP’nin Popülist Kültürü ve Kültür Müteahhitleri. https://www.eskop.com/skopdergi/akpnin-populist-kulturu-ve-kultur-muteahhitleri/5899. Son erişim tarihi, 24.04.2024.
  • Williams R (1997). “Ortak Bir Kültür Fikri”, Mürekkep, 8, 10-16.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Communication
Journal Section Davetli Yazı
Authors

Begüm Özden Fırat 0000-0002-9178-1281

Publication Date September 30, 2024
Submission Date June 17, 2024
Acceptance Date July 2, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 1

Cite

APA Fırat, B. Ö. (2024). Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk. Mülkiye Dergisi(1), 169-177.
AMA Fırat BÖ. Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk. Mülkiye Dergisi. September 2024;(1):169-177.
Chicago Fırat, Begüm Özden. “Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali Ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk”. Mülkiye Dergisi, no. 1 (September 2024): 169-77.
EndNote Fırat BÖ (September 1, 2024) Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk. Mülkiye Dergisi 1 169–177.
IEEE B. Ö. Fırat, “Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk”, Mülkiye Dergisi, no. 1, pp. 169–177, September 2024.
ISNAD Fırat, Begüm Özden. “Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali Ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk”. Mülkiye Dergisi 1 (September 2024), 169-177.
JAMA Fırat BÖ. Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk. Mülkiye Dergisi. 2024;:169–177.
MLA Fırat, Begüm Özden. “Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali Ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk”. Mülkiye Dergisi, no. 1, 2024, pp. 169-77.
Vancouver Fırat BÖ. Bizim Bir Sanatımız Var!: Yeditepe Bienali ve Estetik Bir Cemaat Olarak Halk. Mülkiye Dergisi. 2024(1):169-77.
Mülkiye Dergisi: Mülkiyeliler Birliği Konur Sokak No. 1, Kızılay - ANKARA, TÜRKİYE. Tel: +90 312 4185572; Faks: +90 312 4191373; mulkiyedergisi@mulkiye.org.tr / Mülkiye Dergisi, Mülkiyeliler Birliği Genel Merkezi Yayın Organı'dır.