Research Article
BibTex RIS Cite

Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 97 - 106, 01.06.2016
https://doi.org/10.22396/sbd.2016.9

Abstract

Bolu ilinde takım sporlarıyla ve bireysel sporlarla uğraşan sporcular üzerinde yürütülen bu çalışmanın amacı, spor branşlarının sporcuların empatik eğilimleri üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu amaçla Bolu ilinde takım sporuyla uğraşan 50, bireysel sporlarla uğraşan 51 sporcu olmak üzere toplam 101 sporcu araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma sırasında sporcuların empatik eğilimlerini ölçmek için Dökmen (1988) tarafından geliştirilen ‘’Empatik Eğilim Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırmada ölçek yoluyla toplanan verilerin analizi ve yorumunda bilgisayar ortamı kullanılmıştır. Sporcuların empatik eğilimleri aritmetik ortalamalar (x̅) ve standart sapmalar (ss) kullanılarak betimlenmiştir. Verilerin dağılımının normal olmaması durumunda gurupların karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi, dağılımın normal olduğu durumda İndependent - samples-T Testi grupların karşılaştırılmasında kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi çalışma öncesi p<0.05 olarak belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel değerlendirmede, takım ve bireysel sporlarla uğraşan kadınların empatik eğilim puanları arasında (p<0.05), takım sporlarıyla uğraşan kadın ve erkek sporcuların empatik eğilim puanları arasında(p<0.05), sporcuların milli olup olmaması durumuna göre (p<0.0) istatistiksel bir fark bulunmuştur. Diğer parametrelerin karşılaştırılmasında istatistiksel bir fark bulunmamıştır. Bu bulgular sonucunda, kadınlarda takım ve bireysel sporlarla uğraşmanın empati eğilim puanlarını etkilediği, takım sporlarının da her iki cinsiyette empati eğilim puanlarını etkili olduğu söylenebilir. 

References

  • Akçakoyun F., Çalışkan E., Karlı H. (2010). Dövüş ve Takım Sporcularının Empati Düzeylerinin Karşılaştırılması, Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 37-47
  • Aydın A. (1996). Empatik Becerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Balçıkanlı G. S., Yıldıran İ. (2011). Profesyonel Futbolcuların Sportmenlik Yönelimleri ve Empatik Eğilim Düzeyleri, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IX (2), 49-56
  • Bayam G., Şimşek E. U., Dilbaz n. (1993). Üç Farklı Meslek Grubunda Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, Kriz Dergisi. 3 (1–2),182–184.
  • Berger D. (1984). On the Way to Empathic Understanding. American Journal of Psychotherapy. 28(1),111– 119.
  • Bredemeier B., Weiss M., Shields D., Cooper B. (1986). The Relationship of Sport Involvement with Children’s Moral Reasoning and Aggression Tendencies, Journal of Sport Psychology, 8(4), 304– 318
  • Bredemeier JBl. (1994). Children’s Moral Reasoning and Their Assertive, Aggressive, and Submissive Tendencies in Sport and DailyLife, Journal of Sport & Exercise Psychology, 16(1), 1-14
  • Bredemeier JB., Shields D. (1986). Moral Growth Among Athletes and Nonathletes: A Comparative Analysis, The Journal of GeneticPsychology, 147(1), 7-18 Çetin Ü. F. (2010). Ortaöğretim Düzeyi Gençlerde Dindarlık Empati İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Isparta
  • Çıdam K. (1996). Televizyon ve Spor “Spor ve Spor Magazin Programlarında Erotizm ve Şiddet, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir
  • Davis HM. (1980). A Multidimensional Approach to Individual Differences in Empathy, JSAS Catolog of Selected Documents in Psychology, 10, 85
  • Davis HM. (1983). Measuring Individual Differences in Empathy: Evidence for a Multidimensional Approach, Journal of Personality andSocial Psychology, 44(1), 113-126
  • Dorak F., Vurgun n. (2006). Takım Sporları Açısından Empati ve Takım Birlikteliği İlişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2006) 73-77
  • Dökmen Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1988), 155-190.
  • Eisenberg n., Holmgren AR., Fabes AR. (1998). The Relation of Children’s Situational Empathy-Related Emotions to DispositionalProsocial Behavior, International Journal of Behavioral Development, 22(1), 169-193
  • Eisenberg n., Miller PA. (1987). The Relation of Empathy to Prosocial and Related Behaviors, Psychological Bulletin,101, 91–119
  • Gano-Overway lA., Guivernau M., Magyar MT. Waldro, JJ., Ewing ME. (2005). Achievement Goal Perspectives, Perceptions of theMotivational Climate, and Sportspersonship:İndividual and Team Effects, Psychology of Sport and Exercise, 6(2), 215-232
  • Hoffman Ml. (1990). The Contribution of Empathy to Justice and Moral Judgment, In: Esinberg N, Strayer J. (Editors), Empathy and ItsDevelopment, Cambridge University Press, 47-80, New York
  • Jones C., Mcnamee M. (2000). Moral Reasoning, Moral Action, and the Moral Atmosphere of Sport, Sport, Education and Society, 5(2), 131-146
  • Kavussanu M. (2006). Motivational Predictors of Prosocial and Antisocial Behaviour in Football, Journal of Sport Science, 24(6), 575-588
  • Kavussanu M., Seal AR., Phillips DR. (2006). Observed Prosocial an Antisocial Behaviours in Male Soccer Teams: Age Differences Across Adolescense and the Role of Motivational Variables, Journal of Applied Sport Psychology, 18(4), 326-344
  • Kavussanu M., Stamp R., Slade G., Ring C. (2009). Observed Prosocial and Antisocial Behaviors in Male and Female Soccer Players, Journal of Applied Sport Psychology, 21 (Supp. 1), 62-76,
  • lemyre Pn., Roberts GC. Ommundsen Y. (2002). Achievement Goal Orientations, Perceived Ability, and Sportspersonship in YouthSoccer, Journal of Applied Sport Psychology, 14(2), 120-136
  • Mehrabian A., Epstein n. (1972). A Mesaure of Emotional Empathy, Journal of Personality, 40(4), 525-543
  • Stornes T., Ommundsen Y. (2004). Achievement Goals, Motivational Climate and Sportspersonship: a Study of Yound HandballPlayers, Scandinavian Journal of Education, 48(2), 205-221
  • Vallerand RJ., Briere nM., Blanchard C., Provencher P. (1997). Development and Validation of the Multidimensional SportspersonshipOrientations Scale, Journal of Sport & Exercise Psychology, 19(2), 197-206
  • Yılmaz İ., Akyel Y. (2008). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(3), 27-33
  • Yıldız D. (1979).Türk Futbol Tarihi. İstanbul: Eko Matbaası
Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 97 - 106, 01.06.2016
https://doi.org/10.22396/sbd.2016.9

Abstract

References

  • Akçakoyun F., Çalışkan E., Karlı H. (2010). Dövüş ve Takım Sporcularının Empati Düzeylerinin Karşılaştırılması, Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 37-47
  • Aydın A. (1996). Empatik Becerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Balçıkanlı G. S., Yıldıran İ. (2011). Profesyonel Futbolcuların Sportmenlik Yönelimleri ve Empatik Eğilim Düzeyleri, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IX (2), 49-56
  • Bayam G., Şimşek E. U., Dilbaz n. (1993). Üç Farklı Meslek Grubunda Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, Kriz Dergisi. 3 (1–2),182–184.
  • Berger D. (1984). On the Way to Empathic Understanding. American Journal of Psychotherapy. 28(1),111– 119.
  • Bredemeier B., Weiss M., Shields D., Cooper B. (1986). The Relationship of Sport Involvement with Children’s Moral Reasoning and Aggression Tendencies, Journal of Sport Psychology, 8(4), 304– 318
  • Bredemeier JBl. (1994). Children’s Moral Reasoning and Their Assertive, Aggressive, and Submissive Tendencies in Sport and DailyLife, Journal of Sport & Exercise Psychology, 16(1), 1-14
  • Bredemeier JB., Shields D. (1986). Moral Growth Among Athletes and Nonathletes: A Comparative Analysis, The Journal of GeneticPsychology, 147(1), 7-18 Çetin Ü. F. (2010). Ortaöğretim Düzeyi Gençlerde Dindarlık Empati İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Isparta
  • Çıdam K. (1996). Televizyon ve Spor “Spor ve Spor Magazin Programlarında Erotizm ve Şiddet, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir
  • Davis HM. (1980). A Multidimensional Approach to Individual Differences in Empathy, JSAS Catolog of Selected Documents in Psychology, 10, 85
  • Davis HM. (1983). Measuring Individual Differences in Empathy: Evidence for a Multidimensional Approach, Journal of Personality andSocial Psychology, 44(1), 113-126
  • Dorak F., Vurgun n. (2006). Takım Sporları Açısından Empati ve Takım Birlikteliği İlişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2006) 73-77
  • Dökmen Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1988), 155-190.
  • Eisenberg n., Holmgren AR., Fabes AR. (1998). The Relation of Children’s Situational Empathy-Related Emotions to DispositionalProsocial Behavior, International Journal of Behavioral Development, 22(1), 169-193
  • Eisenberg n., Miller PA. (1987). The Relation of Empathy to Prosocial and Related Behaviors, Psychological Bulletin,101, 91–119
  • Gano-Overway lA., Guivernau M., Magyar MT. Waldro, JJ., Ewing ME. (2005). Achievement Goal Perspectives, Perceptions of theMotivational Climate, and Sportspersonship:İndividual and Team Effects, Psychology of Sport and Exercise, 6(2), 215-232
  • Hoffman Ml. (1990). The Contribution of Empathy to Justice and Moral Judgment, In: Esinberg N, Strayer J. (Editors), Empathy and ItsDevelopment, Cambridge University Press, 47-80, New York
  • Jones C., Mcnamee M. (2000). Moral Reasoning, Moral Action, and the Moral Atmosphere of Sport, Sport, Education and Society, 5(2), 131-146
  • Kavussanu M. (2006). Motivational Predictors of Prosocial and Antisocial Behaviour in Football, Journal of Sport Science, 24(6), 575-588
  • Kavussanu M., Seal AR., Phillips DR. (2006). Observed Prosocial an Antisocial Behaviours in Male Soccer Teams: Age Differences Across Adolescense and the Role of Motivational Variables, Journal of Applied Sport Psychology, 18(4), 326-344
  • Kavussanu M., Stamp R., Slade G., Ring C. (2009). Observed Prosocial and Antisocial Behaviors in Male and Female Soccer Players, Journal of Applied Sport Psychology, 21 (Supp. 1), 62-76,
  • lemyre Pn., Roberts GC. Ommundsen Y. (2002). Achievement Goal Orientations, Perceived Ability, and Sportspersonship in YouthSoccer, Journal of Applied Sport Psychology, 14(2), 120-136
  • Mehrabian A., Epstein n. (1972). A Mesaure of Emotional Empathy, Journal of Personality, 40(4), 525-543
  • Stornes T., Ommundsen Y. (2004). Achievement Goals, Motivational Climate and Sportspersonship: a Study of Yound HandballPlayers, Scandinavian Journal of Education, 48(2), 205-221
  • Vallerand RJ., Briere nM., Blanchard C., Provencher P. (1997). Development and Validation of the Multidimensional SportspersonshipOrientations Scale, Journal of Sport & Exercise Psychology, 19(2), 197-206
  • Yılmaz İ., Akyel Y. (2008). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(3), 27-33
  • Yıldız D. (1979).Türk Futbol Tarihi. İstanbul: Eko Matbaası
There are 27 citations in total.

Details

Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Sema Fidel Aslan This is me

Hakkı Çoknaz

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Aslan, S. F., & Çoknaz, H. (2016). Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 97-106. https://doi.org/10.22396/sbd.2016.9
AMA Aslan SF, Çoknaz H. Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. June 2016;1(1):97-106. doi:10.22396/sbd.2016.9
Chicago Aslan, Sema Fidel, and Hakkı Çoknaz. “Takım Ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 1, no. 1 (June 2016): 97-106. https://doi.org/10.22396/sbd.2016.9.
EndNote Aslan SF, Çoknaz H (June 1, 2016) Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 1 1 97–106.
IEEE S. F. Aslan and H. Çoknaz, “Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması”, Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, vol. 1, no. 1, pp. 97–106, 2016, doi: 10.22396/sbd.2016.9.
ISNAD Aslan, Sema Fidel - Çoknaz, Hakkı. “Takım Ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 1/1 (June 2016), 97-106. https://doi.org/10.22396/sbd.2016.9.
JAMA Aslan SF, Çoknaz H. Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2016;1:97–106.
MLA Aslan, Sema Fidel and Hakkı Çoknaz. “Takım Ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, vol. 1, no. 1, 2016, pp. 97-106, doi:10.22396/sbd.2016.9.
Vancouver Aslan SF, Çoknaz H. Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2016;1(1):97-106.