Bu çalışmanın amacı kendilerini diğer bireylerle kıyaslamaları bağlamında lise öğrencilerinin sosyal karşılaştırma ve depresyon düzeylerini cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyo-ekonomik düzey ve yaşanılan yer açısından karşılaştırmaktır. Bu çalışma betimsel yöntem kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak Trabzon ilindeki beş farklı lisede tesadüfi seçimle 300 kişi üzerinde (150 kız; 150 erkek) araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Bilgi Toplama Formu, Sosyal Karşılaştırma Ölçeği ve Beck Depresyon Envanteri kullanılmıştır. Veri analizleri için SPSS/WINDOWS programı kullanılmıştır. Gruplar arası farklılığı belirlemek için t testi ve "varyans analizi", değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için "korelasyon"; grup farklılıklarının kaynağını belirlemek için karşılaştırma sonrası ranj testi Tukey HSD kullanılmıştır. Sosyal karşılaştırma üzerinde sınıf düzeyi ve sosyo-ekonomik düzeyler arasında; depresyon üzerinde ise cinsiyet, sosyo-ekonomik düzeyler ve yaşanılan yerler arasında farklılığa rastlanmıştır. Araştırma sonuçları önceki bulgular ışığında sosyal karşılaştırma ve depresyon kapsamında başka araştırma ve uygulamalara da yol gösterecek bağlamda tartışılmıştır.
The aim of this study is to compare the relationships between high school students' social comparison and depression levels. Gender, grade, SES and place of residence differencess were also searched in this context. For this purpose 300 (150 females; 150 males) students are randomly recruited from five different high schools in Trabzon. Main instruments are Information Gathering Form, Social Comparison and Beck Depression Inventory. For data analyses were used SPSS for WINDOWS. The group differencess were tested by t-test and F statistics with Tukey HSD post comparison range test. Correlational statistics was also employed to search for relationships among all variables. The findings showed that the grades and SES differences exist on social comparison; gender, SES and place of residence differences on depression. The results are discussed in the light of previous findings and in the context of social comparison and depression, conducting future research for implications as well.
Other ID | JA53EP76CG |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Issue: 13 |