Ana dilinin etkinlik alanları, anlama ve anlatma becerileri üzerine kuruludur. Ana dilinin işlek ve güzel kullanımı; anlama becerileri, okuma ve dinleme, anlatma becerileri, konuşma ve yazma eğitimlerinin etkili olarak gerçekleştirilmesiyle mümkündür. Ana dilinin dört dil becerisi öğretilirken, dil bilgisi kuralları bunlar içerisinde eritilerek verilmelidir. Ana dilinin etkinlik alanlarının işlevselleştirildiği eğitim-öğretim biçiminde, öğrencilerin kelime hazinelerinin arttığı, düşünce ve yorum yeteneklerinin geliştiği gözlemlenmiştir. Dil öğretimi öğrencilerde dinleme, konuşma, okuma ve yazma gibi becerileri geliştirmeyi amaçlar. Bu sebeple, ana dili dersleri bilgi dersi olmaktan çok, beceri ve alışkanlık kazandırma dersidir. Dil becerilerini geliştirmede çoklu ortam sağlamak, görsel malzemelerden, teknolojiden, diğer araç ve gereçlerden yararlanmak oldukça faydalıdır. Böylece dil öğretimi, bilgi aktarmacılığından kurtarılıp, öğrencilerin anlama ve anlatma becerilerini etkili olarak kullanabilecekleri, işlevsel hâle dönüştürülmüş olacaktır.
Activity areas of the mother tongue are based on the skills of explaining and understanding. Effective and aesthetic use of the mother tongue is possible through the effective realization of comprehension skills, reading and listening skills, explanation skills, and speaking and writing education. While teaching the activity areas, that is, the above-mentioned four skills, grammar rules should be given through smooth integration with these four skills. In a teachinglearning approach where activity areas of the mother tongue were operationalized, it was observed that the vocabulary reservoir of the students was enhanced and their thinking and criticizing abilities were developed. Language teaching aims to improve various and integrated skills such as listening, speaking, reading and writing. Hence, mother tongue teaching courses should be courses aiming to instill skills and habits in students rather than courses aiming to transfer information. It is of great importance to capitalize on multimedia, visual materials, technology, and various other tools and devices while improving language skills. In this way, language teaching was made more functional to help students use their comprehension and explanation skills rather than only internalize the information.
Other ID | JA52UN94PH |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 24 |