Bu çalışmanın amacı, Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan Okul Öncesi Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme beceri düzeylerini incelemektir. Betimsel yöntemle yapılan araştırmanın çalışma grubunu Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalında, normal öğretim, 1. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Veriler Torrance Yaratıcı Düşünme Testi - Sözel A formu ile toplanmış, yönerge kitapçığına göre puanlanan veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Hesaplanan toplam puanlara göre, okul öncesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeyleri arasında anlamlı bir farka rastlanmazken, okul öncesi öğretmen adaylarından 4. sınıfta olanların yaratıcı düşünme beceri puanları 1. sınıfta olanlardan akıcılık, esneklik ve orijinallik düzeylerinde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hem okul öncesi hem de fen bilgisi öğrencilerinin mezun oldukları lise türleri ile yaratıcı düşünme beceri puanları arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır.
The purpose of this study is to explore creative thinking skills of the first and four- year students of Pre-school and Science teacher training programs of Faculty of Education of Muğla University. The research population is composed of student teachers of pre-school and science teacher training departments of Muğla University formed by using descriptive model. The participants are the student teachers who are the first and four-year student teachers who are attending normal and evening classes of above-mentioned programs. The data were gathered by using Verbal A Form of Torrance Creative Thinking Test and they are scored according to Instruction Booklet’s guidelines. After that they were analyzed by using SPSS package program. According to calculated total scores there is no significant difference in creative thinking scores between the student teachers of pre-school and science teacher training programs. It is concluded that the four-year student teachers of pre-school teacher training program obtained higher scores in fluency, flexibility and originality dimensions of the test used that first year student teacher at the same department. No significant difference in the sample has been observed in terms of the variable regarding the type of high school they have graduated form.
Other ID | JA52VD49KU |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 23 |