BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ

Year 2009, Issue: 23, 129 - 146, 01.12.2009

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan Okul Öncesi Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme beceri düzeylerini incelemektir. Betimsel yöntemle yapılan araştırmanın çalışma grubunu Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalında, normal öğretim, 1. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Veriler Torrance Yaratıcı Düşünme Testi - Sözel A formu ile toplanmış, yönerge kitapçığına göre puanlanan veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Hesaplanan toplam puanlara göre, okul öncesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeyleri arasında anlamlı bir farka rastlanmazken, okul öncesi öğretmen adaylarından 4. sınıfta olanların yaratıcı düşünme beceri puanları 1. sınıfta olanlardan akıcılık, esneklik ve orijinallik düzeylerinde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hem okul öncesi hem de fen bilgisi öğrencilerinin mezun oldukları lise türleri ile yaratıcı düşünme beceri puanları arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır.

References

  • Argun, Y. (2001). Yaratıcılık ve Yetenek. Yaşadıkça Eğitim, V(70), 22-26.
  • Arık, İ. A. (1987). Yaratıcılık (Üç Derleme). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Aslan, E. (2001). Torrance Yaratıcı Düşünce Testinin Türkçe Versiyonu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, V(14), 19-40.
  • Çetingöz, D. (2002). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişiminin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Dikici, A. (2006). Sanat Eğitimi ve Öğrencilerin Yaratıcılık Düzeyleri. Eğitim ve Bilim, V(139), 3-9.
  • Doğan, N. (2007). Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcılık. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde Yeni Yönelimler (s. 167-192). Ankara: PegemA Yayınevi.
  • Eriç, M. (1998). Kültür ve Yaratıcılık. İstanbul:Kazancı Yayınları.
  • Erden, M. ve Akman, Y.(2008).Eğitim Psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Karakale, S. (2000). Yaratıcılık ve Yaratıcılığın Geliştirilmesinde Eğitimcilerin Rolü. Yaşadıkça Eğitim, V(67), 11-15.
  • May, R. (2007). Yaratma Cesareti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Rowe, A. J. (2007). Yaratıcı Zeka. İstanbul: Prestij Yayınları.
  • Sarı, H. (1998). Lise Yöneticilerinin Sorun Çözmede Yaratıcılığı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Sungur, N. (1988). Yaratıcı Sorun çözme Programının Etkililiği –EYT Öğrencilerine İlişkin Bir Deneme-. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Sungur, N. (1992). Yaratıcı Düşünce. İstanbul: Özgür Yayın.
  • Sungur, N. (2001). Yaratıcı Okul Düşünen Sınıflar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Şen, H. (1999). Yaratıcı Düşünmenin Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Uzman, E. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yavuzer, H. S. (1989). Yaratıcılık. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Matbaası.
  • Yıldırım, R. (1998). Yaratıcılık ve Yenilik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.

A Study of Creative Thinking Skills of the Students of Science Education and Pre-school Teacher Training Programs

Year 2009, Issue: 23, 129 - 146, 01.12.2009

Abstract

The purpose of this study is to explore creative thinking skills of the first and four- year students of Pre-school and Science teacher training programs of Faculty of Education of Muğla University. The research population is composed of student teachers of pre-school and science teacher training departments of Muğla University formed by using descriptive model. The participants are the student teachers who are the first and four-year student teachers who are attending normal and evening classes of above-mentioned programs. The data were gathered by using Verbal A Form of Torrance Creative Thinking Test and they are scored according to Instruction Booklet’s guidelines. After that they were analyzed by using SPSS package program. According to calculated total scores there is no significant difference in creative thinking scores between the student teachers of pre-school and science teacher training programs. It is concluded that the four-year student teachers of pre-school teacher training program obtained higher scores in fluency, flexibility and originality dimensions of the test used that first year student teacher at the same department. No significant difference in the sample has been observed in terms of the variable regarding the type of high school they have graduated form.

References

  • Argun, Y. (2001). Yaratıcılık ve Yetenek. Yaşadıkça Eğitim, V(70), 22-26.
  • Arık, İ. A. (1987). Yaratıcılık (Üç Derleme). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Aslan, E. (2001). Torrance Yaratıcı Düşünce Testinin Türkçe Versiyonu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, V(14), 19-40.
  • Çetingöz, D. (2002). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişiminin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Dikici, A. (2006). Sanat Eğitimi ve Öğrencilerin Yaratıcılık Düzeyleri. Eğitim ve Bilim, V(139), 3-9.
  • Doğan, N. (2007). Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcılık. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde Yeni Yönelimler (s. 167-192). Ankara: PegemA Yayınevi.
  • Eriç, M. (1998). Kültür ve Yaratıcılık. İstanbul:Kazancı Yayınları.
  • Erden, M. ve Akman, Y.(2008).Eğitim Psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Karakale, S. (2000). Yaratıcılık ve Yaratıcılığın Geliştirilmesinde Eğitimcilerin Rolü. Yaşadıkça Eğitim, V(67), 11-15.
  • May, R. (2007). Yaratma Cesareti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Rowe, A. J. (2007). Yaratıcı Zeka. İstanbul: Prestij Yayınları.
  • Sarı, H. (1998). Lise Yöneticilerinin Sorun Çözmede Yaratıcılığı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Sungur, N. (1988). Yaratıcı Sorun çözme Programının Etkililiği –EYT Öğrencilerine İlişkin Bir Deneme-. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Sungur, N. (1992). Yaratıcı Düşünce. İstanbul: Özgür Yayın.
  • Sungur, N. (2001). Yaratıcı Okul Düşünen Sınıflar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Şen, H. (1999). Yaratıcı Düşünmenin Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Uzman, E. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yavuzer, H. S. (1989). Yaratıcılık. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Matbaası.
  • Yıldırım, R. (1998). Yaratıcılık ve Yenilik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Other ID JA52VD49KU
Journal Section Articles
Authors

İzzet Görgen This is me

Seda Karaçelik This is me

Publication Date December 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 23

Cite

APA Görgen, İ., & Karaçelik, S. (2009). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(23), 129-146.
AMA Görgen İ, Karaçelik S. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ. İLKE. December 2009;(23):129-146.
Chicago Görgen, İzzet, and Seda Karaçelik. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 23 (December 2009): 129-46.
EndNote Görgen İ, Karaçelik S (December 1, 2009) OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 23 129–146.
IEEE İ. Görgen and S. Karaçelik, “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ”, İLKE, no. 23, pp. 129–146, December 2009.
ISNAD Görgen, İzzet - Karaçelik, Seda. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 23 (December 2009), 129-146.
JAMA Görgen İ, Karaçelik S. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ. İLKE. 2009;:129–146.
MLA Görgen, İzzet and Seda Karaçelik. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 23, 2009, pp. 129-46.
Vancouver Görgen İ, Karaçelik S. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ VE FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ. İLKE. 2009(23):129-46.