BibTex RIS Cite

MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2007, Issue: 19, - , 01.12.2007

Abstract

Bu araştırma, Muğla İl merkezindeki orta dereceli okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin okullardaki disiplin uygulamalarına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemleriyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, Muğla İli merkezindeki orta dereceli okullarda görev yapmakta olan yönetici ve öğretmenlerden oluşan toplam 27 katılımcıdan oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme sorularına katılımcıların verdikleri cevaplar, Nvino bilgisayar destekli nitel veri analizi ile incelenecek yorumlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, yönetici ve öğretmenler disiplin kavramı ile ilgili tanımlamalarında benzer görüşlere sahiptir.. Disiplinsizlik davranışları olarak yöneticiler daha çok okulun düzenini bozan davranışları, öğretmenler ise, şahıslarına karşı saygısızlık ve kuralara uymama davranışlarını belirtmişlerdir. Disiplinsizlik davranışlarının nedenleri konusunda yönetici ve öğretmenler benzer görüşleri paylaşmışlardır. Disiplini sağlamada öğrenci ve öğretmenler, cezaya ve ödüllendirmeye yönelik uygulamalarda yönetmelikte olmayan ödül ve cezaların da uygulandığını, disiplin yönetmeliğinde yer alan cezaların öğrenciler için ağır olduğunu belirtmişler. Yöneticilere karşın öğretmenler, disiplin yönetmeliğinin cezai yaptırımlarının fazla olduğunu bildirmiş ve disiplin işlemlerinin daha etkin uygulanması konusunda önerilerde bulunmuşlardır.

References

  • Aldermen, T. (2001).In Good Discipline One Size Doesn’t Fit All, TheEducation Digest, htt:www.eddigest.com,38-41.
  • Altıntop (Özalp).L. (2005). “Đlköğretim Okullarında Disiplin Uygulamalarına Đlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Aydın, B. (2001). “Đlköğretim Okullarında Sınıf Disiplinin Sağlanması”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bolu: Abant Đzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balay, R. (2000). 2000’li Yıllarda Sınıf Yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Estitüsü.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi Ankara: MEB Yayınevi.
  • Başaran, Đ. E,(1998). Eğitime Giriş. Ankara: Umut Yayım-Dağıtım.
  • Başaran, Đ. E. (2000). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Feryal Matbaası . Binbaşıoğlu, C.(1991). Genel Öğretim Bilgisi. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınları.
  • Civelek, K. (2001). “Đlköğretimde Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Đçi Disiplini Sağlamada Kullandıkları Yöntemler”, YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş: Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Eren, (1991). Yönetim ve Organizasyon, Đstanbul, Đstanbul Üniversitesi Đşletme Fakültesi, Yayın No: 236
  • Ergün, M.; Duman, T. (1998). “Kritik durumlarda öğretmen davranışları”, Milli Eğitim Dergisi, S.137, ss.45-58.
  • MEB (2007). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği Resmî Gazete 19.1.2007/26408
  • Sadık, F.(2006) “Öğrencilerin Đstenmeyen Davranışları Ve Bu Davranışlarla Baş Edilme Stratejilerinin Öğretmen, Öğrenci Ve Veli Görüşlerine Göre Đncelenmesi Ve Güvengen Disiplin Modeli Temele Alınarak Uygulanan Eğitim Programının Öğretmenlerin Baş Etme Stratejilerine Etkisi” Yayımlanmamış Doktora Tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
  • Sarıtaş, M. (2000), “Sınıf yönetimi ve disiplinle ile ilgili kurallar geliştirme ve uygulama”, L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar”, Ankara: Nobel Yayıncılık, ss. 47–90.
  • Sayın, N. (2001), “Sınıf Öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışların nedenlerine ilişkin görüşleri ile istenmeyen davranışları önleme yöntemleri”, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • TDK. (2005). Türkçe Sözlük, TDK Yayınları, Ankara.
  • Uysal, G.(1991). “Ortaöğretim kurumlarında disiplin yönetmeliği hükümlerine göre disiplin uygulamalarının değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Gözden geçirilmiş 2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Opinions of the Principals and Teachers about Discipline-Related Practices in the Secondary Schools of Mugla City

Year 2007, Issue: 19, - , 01.12.2007

Abstract

This study was conducted for the purpose of investigating the opinions of the principals and teachers working at secondary schools of Muğla city center about the discipline-related practices in these schools. The study was carried out by using qualitative research methods. The study group consists of 27 principals and teachers working at secondary schools of the Muğla city center. As data collection tool, semi-structured interviews were used and the responses of the participants to the interview questions were qualitatively analyzed with the support of Nviona computer software program and they were interpreted. According to the findings of the study, the teachers and principals’ descriptions of the concept of discipline exhibit similar perceptions. The principals mostly define the behaviors violating the order as undisciplined, and the teachers mostly define undisciplined behaviors as those including showing disrespect to others and disobedience to the rules. The principals and teachers share similar opinions about the reasons for the undisciplined behaviors. The participants stated that rewards and punishment that are not mentioned in school discipline regulations are also capitalized on and punishments included in the discipline-related regulations are too much for the students. Unlike the principals, the teachers stated punitive sanctions offered by the discipline-related regulations are too much for the students and made suggestions for the more effective application of the discipline procedures.

References

  • Aldermen, T. (2001).In Good Discipline One Size Doesn’t Fit All, TheEducation Digest, htt:www.eddigest.com,38-41.
  • Altıntop (Özalp).L. (2005). “Đlköğretim Okullarında Disiplin Uygulamalarına Đlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Aydın, B. (2001). “Đlköğretim Okullarında Sınıf Disiplinin Sağlanması”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bolu: Abant Đzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balay, R. (2000). 2000’li Yıllarda Sınıf Yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Estitüsü.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi Ankara: MEB Yayınevi.
  • Başaran, Đ. E,(1998). Eğitime Giriş. Ankara: Umut Yayım-Dağıtım.
  • Başaran, Đ. E. (2000). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Feryal Matbaası . Binbaşıoğlu, C.(1991). Genel Öğretim Bilgisi. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınları.
  • Civelek, K. (2001). “Đlköğretimde Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Đçi Disiplini Sağlamada Kullandıkları Yöntemler”, YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş: Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Eren, (1991). Yönetim ve Organizasyon, Đstanbul, Đstanbul Üniversitesi Đşletme Fakültesi, Yayın No: 236
  • Ergün, M.; Duman, T. (1998). “Kritik durumlarda öğretmen davranışları”, Milli Eğitim Dergisi, S.137, ss.45-58.
  • MEB (2007). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği Resmî Gazete 19.1.2007/26408
  • Sadık, F.(2006) “Öğrencilerin Đstenmeyen Davranışları Ve Bu Davranışlarla Baş Edilme Stratejilerinin Öğretmen, Öğrenci Ve Veli Görüşlerine Göre Đncelenmesi Ve Güvengen Disiplin Modeli Temele Alınarak Uygulanan Eğitim Programının Öğretmenlerin Baş Etme Stratejilerine Etkisi” Yayımlanmamış Doktora Tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
  • Sarıtaş, M. (2000), “Sınıf yönetimi ve disiplinle ile ilgili kurallar geliştirme ve uygulama”, L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar”, Ankara: Nobel Yayıncılık, ss. 47–90.
  • Sayın, N. (2001), “Sınıf Öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışların nedenlerine ilişkin görüşleri ile istenmeyen davranışları önleme yöntemleri”, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • TDK. (2005). Türkçe Sözlük, TDK Yayınları, Ankara.
  • Uysal, G.(1991). “Ortaöğretim kurumlarında disiplin yönetmeliği hükümlerine göre disiplin uygulamalarının değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Gözden geçirilmiş 2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
There are 17 citations in total.

Details

Other ID JA52ZF65AB
Journal Section Articles
Authors

Aynur Bilir This is me

Saadet Kuru This is me

Fatma Tezcan This is me

Publication Date December 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Issue: 19

Cite

APA Bilir, A., Kuru, S., & Tezcan, F. (2007). MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(19).
AMA Bilir A, Kuru S, Tezcan F. MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. İLKE. December 2007;(19).
Chicago Bilir, Aynur, Saadet Kuru, and Fatma Tezcan. “MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 19 (December 2007).
EndNote Bilir A, Kuru S, Tezcan F (December 1, 2007) MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19
IEEE A. Bilir, S. Kuru, and F. Tezcan, “MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”, İLKE, no. 19, December 2007.
ISNAD Bilir, Aynur et al. “MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19 (December 2007).
JAMA Bilir A, Kuru S, Tezcan F. MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. İLKE. 2007.
MLA Bilir, Aynur et al. “MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 19, 2007.
Vancouver Bilir A, Kuru S, Tezcan F. MUĞLA İLİ ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA DİSİPLİN UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. İLKE. 2007(19).