Bireysel özgürlük kavramı her zaman insan zihnini meşgul etmiş ve edebiyat dahil hemen hemen bütün sanatlarda önemli bir yere sahip olmuştur. Tiyatro da özgürlük kavramına büyük önem vermiştir; çünkü sahne geleneksel olarak yaşamın bireysel ve toplumsal yönü üzerinde, bireysel haklar ve özgürlük kavramları da göz önüne alınarak durulan bir yer olmuştur. Çağdaş İngiliz tiyatrosunun seçkin temsilcilerinden olan Tom Stoppard, Professional Foul (Kasti Faul) adlı oyununda totaliter rejimlerdeki bireysel özgürlük olgusu üzerinde durur ve bu rejimlerde aynı konunun birey ve devlet tarafından farklı yorumlanabileceğini, bunun da insan deneyiminin en geleneksel kavramlarından olan etik olgusunun farklı yorumlanmasına neden olabileceğini belirtir.
The issue of individual freedom has always occupied human mind and has taken a significant place in almost art forms including literature. Drama, too, has given great prominence to the concept of freedom because the scene has traditionally been a place where individual and social aspects of life have been considered with a focus on individual rights and freedom. Tom Stoppard, a distinguished representative of modern British drama, dwells on the particulars of individual freedom in totalitarian regimes in Professional Foul, and notes that individual and state ethics may interpret the same issue in different ways, which ultimately leads to opposing interpretations of one of the most traditional concepts of human experience on earth: ethics
Other ID | JA53CD46JV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Issue: 16 |