This paper investigates the sales performance of insurance companies. Data Envelopment Analysis (DEA), evaluates inputs and outputs that are measured with different units, is used in this study. In the analysis, number of agents, number of bank branches, number of staff are used as input; and number of policies and premium production are used as output. Data gathered from twelve companies which hold more than %80 of total market share. The results show that six companies are efficient among twelve. At the end of the study, reference sets and potential improvement tables are provided for inefficient companies.
Bu çalışmada sigorta şirketlerinin satış performansları değerlendirilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla farklı ölçüm birimleriyle ifade edilebilen girdi ve çıktıların bir arada değerlendirilmesine imkan verdiği için Veri Zarflama Analizi (VZA) kullanılmıştır. Analizde girdi olarak acente sayısı, banka şubesi sayısı, çalışan sayısı; çıktı olarak poliçe adedi ve prim miktarı kullanılmıştır. Çalışmada toplam pazar payının %80’inden fazlasını elinde bulunduran 12 şirket analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda bunlardan 6 tanesinin etkin olduğu tespit edilmiş, etkin olmayanlar için de referans kümesi ve potansiyel iyileştirme tabloları düzenlenmiştir.
Other ID | JA53CK92YD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 15 |