Semra Yaman, 2025 yılında yayımlanan Antikahramanın Biyografisi ve Türk Romanındaki Serüveni isimli eseriyle mitolojik dönemlerden başlayarak antikahramanın izini sürüyor. Henüz teorisyenlerin üzerinde anlaştığı net bir tanımı olmasa da kahraman kavramının karşısına konumlandırılan ve genellikle çirkin, başarısız, güçsüz, yeteneksiz, korkak ve sevilmeyen gibi nitelikleri olan antikahramanın seyrinin ele alındığı çalışmada kavramın doğuşunu ve gelişimini hazırlayan siyasi, ekonomik ve sosyal koşullar detaylı bir şekilde incelendikten sonra kavram, her açıdan derinlemesine irdeleniyor. Çalışmada modernizmin ve modernleşmenin sonucu olarak insanda meydana gelen değişimin geleneksel kahraman anlayışını tahrip ettiği ve antikahramanın bu değişimin bir ürünü olarak değerlendirildiği görüyor. Yaman, mitlerden başlayarak dünya edebiyatından seçtiği örnekler yoluyla kavramın özelliklerini, gelişimini ve sınırlarını tespit ettikten sonra Türk edebiyatından seçtiği örnekleri inceliyor. Bu bağlamda Tanzimat’tan 1950’ye kadar olan dönemden seçilen yirmi roman kronolojik olarak incelenerek antikahramanın Türk edebiyatında ortaya çıkışı gösteriliyor. 1950-1980 arasındaki dönemden seçilen 15 romanın yakın okuması ile de antikahramanın gelişimi kapsamlı bir şekilde ele alınıyor.
Bu çalışmada, Nesir: Edebiyat Araştırmaları Dergisi’nin Yapay Zekâ Kullanım Politikası’nda belirtilen kabul edilebilir sınırlar çerçevesinde yapay zekâ destekli araçlardan sınırlı ölçüde yararlanılmış; tüm içerik yazar tarafından gözden geçirilerek nihai şekli onaylanmıştır.
Semra Yaman, in her 2025 work The Biography of the Antihero and Its Journey in the Turkish Novel, traces the figure of the antihero from mythological times onward. Although there is not yet a universally agreed-upon definition among theorists, the study examines the trajectory of the antihero—positioned as the counterpart of the hero and often characterized as ugly, unsuccessful, weak, untalented, cowardly, and unloved. After analyzing in detail the political, economic, and social conditions that prepared the ground for the emergence and development of the concept, Yaman offers an in-depth exploration of it from multiple perspectives. The study argues that the transformation of the individual as a result of modernism and modernization has undermined the traditional understanding of the hero, and that the antihero should be regarded as a product of this transformation. Beginning with myths and drawing on selected examples from world literature, Yaman identifies the features, development, and boundaries of the antihero before turning to examples from Turkish literature. In this context, twenty novels from the period between the Tanzimat era and 1950 are examined chronologically to demonstrate the emergence of the antihero in Turkish literature. Through close readings of fifteen novels from the period 1950–1980, the development of the antihero is then analyzed in a comprehensive manner.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Modern Turkish Literature, Literary Theory, Comparative and Transnational Literature, Literary Studies (Other) |
| Journal Section | Book Review |
| Authors | |
| Publication Date | October 23, 2025 |
| Submission Date | September 6, 2025 |
| Acceptance Date | October 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 9 |
Authors retain copyright of the works they submit to Nesir: Journal of Literary Studies, while agreeing to distribute their work under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). Under this license, others may share, reproduce, distribute, and reuse the work, provided that appropriate credit is given to the author(s), the title of the work, and the name of the journal. Nesir holds only the first publishing rights; all copyright remains with the author(s).