Amaç: Bu çalışmada YouTubeTM video platformunda bulunan ve çocuklarda ortodontik tedavi ile ilgili bilgi veren videoların bilgi içeriklerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: YouTube™ video platformuna “çocuklarda ortodontik tedavi” terimi girilerek tarama yapıldıktan sonra arama sonucunda çıkan ilk 60 videonun URL’leri kopyalanmış ve dahil edilme kriterlerine göre toplam 21 video değerlendirilmiştir. Videolara ait izlenme, beğenilme, beğenilmeme ve yorum sayısı, video süresi, videonun yüklendiği tarihten itibaren geçen gün sayısı, etkileşim indeksi, izlenme oranı ve video kaynağı bilgileri kaydedilmiş ve bu videolara yönelik özelliklerin tanımlayıcı istatistikleri minimum, maksimum, ortalama, standart sapma, sıra ortalaması, sıra toplamı ve frekans ve yüzde olarak ifade edilmiştir. Ayrıca içerik analizi için iki gözlemci ortalaması 4 ve üzeri puan alan videolar zengin, 4’ün altı puan alan videolar ise fakir içerikli video olarak sınıflandırılmıştır.
Bulgular: Değerlendirmeye alınan videoların izlenme sayısı ortalaması 4524,14(±15232,23), beğenilme sayısı ortalaması 29,00(±95,02), beğenilmeme sayısı ortalaması 4,95(±19,77), yorum sayısı ortalaması 19,57(±86,26), video uzunluğu ortalaması 5:25(±4:53), sistemde bulunma gün ortalaması 1178,62(±842,00), etkileşim indeksi ortalaması 1,32 (±2,07), izlenme oranı ortalaması 394,61(±1332,13) ve içerik analizi ortalaması 3,52(±1,50) olarak tespit edilmiştir. İçerik analizi bulgularına göre fakir içerikli videoların %60’ı hekimler tarafından üretilirken, zengin içerikli videolarda bu oran %45,5’tir. Ayrıca zengin içerikli video sürelerinin sıra ortalaması (13,91), fakir içerikli video sürelerinin sıra ortalamasından (7,80) istatistiksel anlamlı olarak daha yüksek seviyede bulunmuştur (p=0,024).
Sonuç: Çocuklarda ortodontik tedavi ile ilgili YouTube™ video platformunda yer alan videolar bilgi sağlama yönünden yetersizdir. Hekimler, ebeveynleri doğru bilgileri edinebilmeleri için profesyonel kaynaklara yönlendirmeli ve hekimler bu platformda daha kaliteli içerikler üretmeye özen göstermelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Submission Date | October 30, 2021 |
Acceptance Date | December 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.