Çin’de ortaya çıkan Covid-19 virüsünün basit bir virüs olmadığı ve bireylerin tüm beden sağlığını, ruh sağlığını ayrıca düşünce, davranış ve tutumlarını da etkileyerek tümüyle değiştirdiği görülmüştür. Tüm dünya ve ülkemizde de Covid-19 salgınının nüfusu olumsuz bir şekilde etkilediği görülmüştür. Toplumdaki her bir bireyin psikolojik tepkimeleri, salgın döneminde, salgın sonrasında, salgının yayılması sırasında sosyal ve duygusal olarak çok farklı olmaktadır. Yapılmış araştırmalara göre salgın döneminde toplumların psikolojik olarak etkilenip duygusal rahatsızlıklar yaşadığı görülmüştür. Yapılan diğer çalışmalara göre, Covid 19 virüsüne yakalanan veya virüse enfekte olduğu düşünülen birçok hastanın sıkıntı, korku, kaygı, öfke, yalnızlık ve uyku sorunları gibi duygusal ve davranışsal olarak tepkilerde bulundukları da gözlenmiştir. Buna bağlı olarak da ortaya çıkan bu tepkiler de travma sonrası stres bozukluğu, panik bozukluk, paronid ve psikotik belirtilerle ilişkilendirilmiştir. Özellikle karantinaya alınan birçok bireyde bu semptomların daha yaygın olarak görüldüğü de tespit edilmiştir. Bununla birlikte yaşanan karantina sürecinin olumsuz psikiyatrik sonuçlarla ilişkisi olacağı ve yine karantina sürecinin birçok psikolojik etkilerinin olduğu aylar, yıllar sonra da tespit edileceği bildirilmiştir. Bu sebeple karantina döneminde psikolojik önlemlerin dikkate alınması gerekli olmaktadır. Araştırmanın amacı pandeminin bireylerin ruh sağlığına etkilerini araştırmaktır ve literatür taraması yapılmıştır. Covid-19 sürecinde bireylerin ruh sağlığı özelinde ilgili literatür araştırılırken daha önce yaşanan pandemilere dair ruhsal tepkiler incelenmiştir. Bu çalışmanın pandemilerin birey, aile ve toplum etkilerini anlayabilmek ve öngörebilmek adına önemli olacağı düşünülmektedir.
All the dimensions of Covid-19, which emerged in China, are shown in a simple limitless and comprehensive way, in which the spirit replaces all the details with the ways of behaving. It is literally a form of education for the whole world and also for Covid-19. Reactions in an education in a surviving community can be very different in appearance, very pleasant, and emotionally different from those that are liked. Societies that can be applied according to what has been done are affected by the way they are tried and there are too many emotions. Accordingly, the schools that will be liked are exhibited as well as the negatives are definitely looked at. They react emotionally and behaviorally, such as worrying, anxiety, anger, loneliness, and problems being thought about before being infected or used to the virus. As a result, these reactions showed parity with trauma, post-stress illness, panic clinical, psychotic optimism. Especially in autumn, this season was perceived as very common. Quarantine pandemic is the most effective and effective way to cope with the disease. It's the little things with psychiatric consequences that end with each passing day, and it's over when it ends again, after months, years, and years. It is being prepared for training during this training period. Detailed information on the comprehensive education program on the comprehensive education for literature through the pandemic Detailed information on the comprehensive education on the comprehensive studies. The Covid-19 era has affected every aspect of society.
The aim of the research was to investigate the effect of individuals on mental health during the pandemic process, and the literature was reviewed retrospectively. During the Covid-19 process, the mental health of individuals was investigated with the relevant literature, while the mental reactions to previous pandemics were examined. It was thought that it would be important to understand and predict the effects of pandemics on the individual, family and society.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interior Architecture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2021 |
Submission Date | July 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |
All Rights Reserved - Near East University JOURNAL OF FACULTY OF ARCHITECTURE (JFA) is an Open Access journal, under Licensed CC-BY-NC.