The architectural boundaries of the shelter center, which is the most basic need of increasing urbanization all over the world today. The proliferation of tall buildings, increasing concretion and artificiality in urban spaces affect human beings in many ways, both positive and negative. Man can distance himself from his nature, but he cannot separate from it. "Organic Architecture" emerged as another way of both longing for human nature and living in harmony with nature. This approach by pioneering American architect Frank Lloyd Wright (1867-1959) offered examples of building architecture and nature intertwined with the buildings taken by both Wright and his followers, while sometimes respecting and preserving nature. Although there have long been differences between traditional Japanese architecture and Organic Architecture and they are two separate nations, Wabi-Sabi design, which is a continuation of traditional Japanese architecture, and Organic Architecture intersect with their similarities in many aspects, especially in design. violence against nature. Nature has been a source of inspiration for humans in many design fields. This approach is similar to Wabi-Sabi management, which also includes Organic Architecture practices. An analysis will be made on the intersection of Wabi-Sabi representations, which are the continuation of this traditional Japanese architecture, with Organic Architecture. The similarities in various areas related to architecture that spread from distances to the road according to nature will be clearly realized by determining.
Günümüzde dünyanın her noktasında artan kentleşmenin en temel ihtiyacı olan barınma gelişen mimari yöntemlerle çözülür. Yüksek yapıların çoğalması ve kent mekanlarında gittikçe artan betonlaşma ve yapaylık insan yaşamını olumlu ya da olumsuz birçok açıdan etkiler. İnsan doğadan uzaklaşabilir ama doğayı bırakamaz. Hem insanın doğaya duyduğu özlemi azaltmak hem de doğa ile iç içe yaşayabilmenin bir başka yolu olarak “Organik Mimari” kavramı ortaya çıkmıştır. Öncüsünün Amerikalı mimar Frank Llyod Wright (1867-1959)’ın olduğu bu yaklaşım hem Wright hem de devamcılarının ürettiği yapılarla aslında doğaya saygı duyarak ve doğayı koruyarak mimariyi doğa ile iç içe inşa edebilme örneklerini bizlere sunmuştur. Geleneksel Japon mimarisi ile Organik Mimari arasında uzun zaman farkı ve iki ayrı ulusun kendi kültürleri olmasına rağmen, geleneksel Japon mimarisinin devamı olan Wabi-Sabi tasarım ile Organik Mimari başta doğaya duyulan saygı olmak üzere tasarım ile ilgili birçok konuda gösterdikleri benzerlikler ile kesişir. Doğa birçok tasarım alanında insana ilham kaynağı olmuştur. Bu yaklaşım ile Wabi-Sabi tasarımlar ile Organik Mimari uygulamaları birbirine benzerlik gösterir. Bu makalede geleneksel Japon mimarisinin devamı niteliğini taşıyan Wabi-Sabi tasarımlar ile Organik Mimarinin kesişimleri üzerine bir analiz yapılacaktır. Doğaya duyulan saygıdan yola çıkarak mimarlık ile ilgili çeşitli alanlardaki benzerlikleri tespit edilerek açıklanacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interior Architecture , Architectural Design |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | June 10, 2024 |
Acceptance Date | August 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
All Rights Reserved - Near East University JOURNAL OF FACULTY OF ARCHITECTURE (JFA) is an Open Access journal, under Licensed CC-BY-NC.