The increasing importance of sustainability today is developing in the understanding of seeing sustainability as a tool in gaining competitive advantage for businesses in different sectors. In airline transportation, which is rapidly growing and where demand is increasing, conducting sustainability reviews at the enterprise level with sector-specific criteria will contribute to the increase of sustainability performance, which will be measured at the sector level and ultimately by the country's sustainability dimensions. Ground handling companies, especially in the airline passenger transportation business that works integrated with the tourism sector, are suppliers of airline companies and play an important role in providing a sustainable service. Sustainability, which will be defined in economic, social and environmental dimensions, will also closely affect the service performance that ground services will provide in stakeholder relations. In the research, the economic, social and environmental sustainability dimensions of 3 ground handling companies, which were defined as Class A licenses by the General Directorate of Civil Aviation in Turkey, were examined. In the study where qualitative research method was used, the sustainability measurement criteria of three companies were evaluated with the information obtained from their official websites. Content analysis was carried out by code-category-theme analysis. In the study it was seen that the social sustainability performances of the enterprises were generally higher
-
Sürdürülebirliğin günümüzde artan önemi, farklı sektörlerde yer alan işletmeler için rekabet üstünlüğü elde etmede sürdürülebilirliği bir araç olarak görme anlayışında gelişmektedir. Hızla büyüyen ve talebin gittikçe arttığı havayolu taşımacılığında, sektör spesifik kriterler ile sürdürülebilirlik incelemelerinin işletmeler düzeyinde yapılması sektör boyutunda ve nihayetinde ülkenin sürdürülebilirlik boyutları ile ölçümlenecek sürdürülebilirlik peformansının artmasına bir katkı sağlayacaktır. Özelikle turizm sektörü ile entegre olarak çalışan havayolu yolcu taşımacılığı işkolunda yer hizmetleri işletmeleri, havayolu işletmelerinin tedarikçisi konumunda olup sürdürülebilir bir hizmetin sağlanmasında önemli rol üstlenmektedirler. Ekonomik, sosyal ve çevresel boyutlarda tanımlanacak sürdürülebilirlik, yer hizmetlerinin paydaş ilişkisinde sunacağı hizmet performansını da yakından etkileyecektir. Araştırmada Türkiye’de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nde A sınıfı ruhsatı tanımlaması yapılan 3 yer hizmetleri işletmesinin ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirlik boyutları incelenmiştir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada, üç işletmenin sürdürülebilirlikle ilgili ölçümleme kriterleri resmi web sitelerinden elde edilen bilgilerle değerlendirilmiştir. Kod-kategori-tema çözümlemesi yapılarak içerik analizi gerçekleştirilmiştir. İşletmelerin ağırlıklı olarak sosyal sürdürülebilirlik performanslarının daha yüksek olduğu görülmüştür.
eklenmiştir
yok
-
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 15, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
Journal of Necmettin Erbakan University Faculty of Political Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).