The effects of diesel fuel-vegetable oil-diethylene glycol dimethyl ether blends on combustion, performance and emissions of a single-cylinder diesel engine are investigated at full throttle position and different engine speeds (1000-2200 rpm). Maximum cylinder temperature and the crank angle giving maximum cylinder temperature are predicted for fuels using interpolation and extrapolation methods. A 3-dimensional equation is derived using the least-squares regression for variation of cylinder temperature depending on engine speed and crank angle. The use of blends results in a decrease in ignition delay, maximum cylinder temperature, exhaust gas temperature and emissions, while an increase in specific fuel consumption. The use of the blend including 4% diethylene glycol dimethyl ether (v/v) causes an increase in effective efficiency (1.49%), effective power (2.56%), maximum cylinder pressure (2.04%) and maximum heat release rate (7.68%). The errors between measured and calculated cylinder temperature values from the 3-dimensional equation are lower than 5% for different fuels.
Internal combustion engines Alternative fuels Performance Combustion Diethylene glycol dimethyl ether
Dizel yakıtı-bitkisel yağ-dietilen glikol dimetil eter karışım yakıtlarının tek silindirli bir dizel motorda tam gaz ve farklı devirlerde (1000-2200 devir/dakika) kullanılmasının performans, yanma ve emisyonlara etkileri incelenmiştir. Maksimum silindir sıcaklığı değerleri ile maksimum silindir sıcaklığının elde edildiği krank mili açısı değerleri interpolasyon ve ekstrapolasyon yöntemleriyle tahmin edilmiştir. Silindir sıcaklığının devir sayısı ve krank mili açısına göre değişimi için en küçük kareler regresyonu yardımıyla 3-boyutlu bir denklem elde edilmiştir. Dizel yakıtı kullanımına göre, karışım yakıtları kullanıldığında ortalama olarak tutuşma gecikmesi, maksimum silindir sıcaklığı, egzoz gazı sıcaklığı ve emisyonlar azalmış, fakat özgül yakıt tüketimi artmıştır. Hacimsel olarak %4 oranında dietilen glikol dimetil eter içeren karışım için efektif verim (%1.49), efektif güç (%2.56), maksimum silindir basıncı (%2.04) ve maksimum ısı yayılımı oranı (%7.68) artmıştır. Elde edilen 3-boyutlu denklem yardımıyla yakıt karışımları için hesaplanan silindir sıcaklığı değerlerinin hata oranları %5’in altında kalmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Mechanical Engineering |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2023 |
Submission Date | December 24, 2022 |
Acceptance Date | February 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |