Kampçılar, araçlarını ve çadırlarını tek bir yerde bulabildikleri için araç üstü çadırlar, ikili bir amaca hizmet eden önemli bir ürün haline gelmiştir. Sert kabuklu araç üstü çadırların tasarımında en önemli parametrelerden birisi aerodinamik bir geometriye sahip olmasıdır. Araçlar için kullanılacak bu tür dış ekipmanlar, yoldaki sürtünmeyi azaltarak, daha sessiz, pürüzsüz, verimli ve genel olarak güvenli bir sürüş sağlayacak şekilde tasarlanmalıdır. Böylece yakıt verimliliğinin sağlanmasının yanında aracın konfor ve performansına da olumlu yönde katkı sağlayacağı açıktır. Bu gereksinimler dikkate alınarak bu çalışmada NACA 0021 geometrisi temelinde sert kabuklu araç üstü çadırın, tasarım geometrisi (Model M) oluşturulmuştur. Model M’nin aerodinamik performansı, Ansys Fluent hesaplamalı akışkanlar dinamiği paket programı ile analiz edilmiştir. Ayrıca, ticari bir araç üstü çadır modeli ile aynı analizler gerçekleştirilmiş ve aerodinamik performansları karşılaştırılmıştır. Model M’nin ticari modele göre ortalama %86.31 daha az sürükleme kuvveti ve %13.20 daha az basma kuvveti oluşturduğu gözlemlenmiştir.
Since campers can find their vehicles and tents in one place, rooftop tents have become an important product that serves a dual purpose. One of the most critical parameters in the design of hard-shell rooftop tents is their aerodynamic geometry. Such external vehicle equipment should be designed to reduce road friction, providing a quieter, smoother, and safer ride, while also improving efficiency. Thus, it is clear that in addition to providing fuel efficiency, it will also contribute positively to the comfort and performance of the vehicle. In this study, considering these requirements, the design geometry (called Model M) of the hard-shell rooftop tent was based on the NACA 0021 geometry. Model M’s aerodynamic performance was then analyzed using Ansys Fluent computational fluid dynamics programs. In addition, the same analyses were performed on a commercial hard-shell rooftop tent model (Commercial Model), and their aerodynamic performances were compared. It was found that Model M produced an average of 86.31% less drag force and 13.20% less downforce than the commercial model.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Aerodynamics (Excl. Hypersonic Aerodynamics), Numerical Methods in Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 11, 2024 |
Publication Date | October 15, 2024 |
Submission Date | August 2, 2024 |
Acceptance Date | August 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |