The fuel cell is
a power generation unit which converts chemical energy directly into
electricity and heat in the form of usable energy by the electrochemical
reaction under hydrogen and air supplied. The flow plates are the most
important part of the system after the Membrane Electrode Group (MEG) used for
the distribution of the gases and the collection of the current and water in
the fuel cells. The flow plates are also used for the thermal management of the
fuel cell. The geometric design of the channels on the flow plate, which
performs all of these operations at the same time, is very important because it
directly affects the gas distribution, water collection and the heat
dissipation. In this study, flow plates with different flow geometry of the
fuel cell are fabricated and performance tests are performed at different
pressures. The experimental results indicated that the multi-serpentine flow
plate design with pressure is found to exhibit the highest performance.
Yakıt pili sisteme dışarıdan sağlanan
hidrojen ve havanın elektrokimyasal reaksiyon gerçekleşmesi ile kimyasal
enerjisini doğrudan elektrik ve ısı formunda kullanılabilir enerjiye çeviren
güç üretim elemanıdır. Akış plakaları yakıt pillerinde Membran Elektrot Grubu
(MEG) için gazların dağılımının sağlanmasında ve oluşan akımın ve suyun
toplanmasında kullanılan MEG’den sonra en önemli sistem parçasıdır. Ayrıca akış
plakaları yakıt pilinin ısıl yönetimi için de kullanılmaktadır. Tüm bu
işlemleri aynı anda yapan akış plakasının üzerinde bulunan kanalların geometrik
tasarımı, gaz dağılımını, oluşan suyun toplanmasını ve ısı dağılımını doğrudan
etkilediği için çok önemlidir. Bu çalışmada, PEM yakıt pili için farklı akış
geometrisine sahip akış plakaları imal edilerek farklı basınç değerlerinde
performans testleri yapılmıştır. Deneysel çalışmalar, basınçlı çalıştırılan
çoklu serpantin akış plakası tasarımının en iyi sonucu verdiğini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Mechanical Engineering |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | October 19, 2017 |
Acceptance Date | December 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |