With
the use of maps in different areas, a large number of users are formed. The
intent of users varies according to the level of education, their needs, age
and cognitive level. Maps can be used effectively when designed with different
features and needs of the users. Maps used by students in basic education need
to be carefully designed. In this context, cartographers have important duties
and responsibilities in the designing maps suitable for cognitive development
levels of child users. For this purpose, for the first stage of training namely
"Turkey Atlas for Elementary School" atlas design and production was
carried out by the authors. In this article, the contribution of the maps
designed within the scope of the atlas project to the learning of map subjects
is examined. Atlas content was prepared in accordance with the scope of primary
school curriculum, Turkey maps is designed for the issues identified. A study
has done to determine the contribution of the atlas to the using, reading and
teaching of maps. The study was conducted with Total of 494 students, 421 4th
grades (9-10 years), 73 3rd grades (8-9 year olds) in four different schools,
after atlas design and printing. As a result of the pre-test and post-test
applied to the students, the use of atlas in the assessment has shown that an
average of 40% contributes to the learning ability of the students.
Haritaların
farklı alanlarda kullanılması ile birlikte geniş bir kullanıcı kitlesi
oluşmuştur. Kullanıcıların amacı, ihtiyaçları, eğitim seviyesi, yaşı ve
bilişsel seviyesi farklılık göstermektedir. Haritalar, kullanıcıların farklı
özellikleri ve istekleri dikkate alınarak tasarlandığında etkin ve amacına
uygun olarak kullanılabilir. Özellikle temel eğitimde öğrenciler tarafından
kullanılan haritaların özenle tasarlanması gerekmektedir. Bu kapsamda,
kartografların, çocuk kullanıcıların bilişsel gelişim düzeylerine uygun
haritaların üretilmesi ve eğitime kazandırılması kapsamında önemli görev ve
sorumlulukları vardır. Bu amaçla yazarlar tarafından eğitimin ilk kademesine
yönelik “İlk Okul için Türkiye Atlası” adıyla atlas tasarımı ve üretimi
gerçekleştirilmiştir. Bu makalede atlas projesi kapsamında tasarlanan
haritaların, harita içerikli konuların öğrenilmesindeki katkısı incelenmiştir.
Atlas kapsamında ilkokul müfredatına uygun olarak içerik hazırlanmış,
belirlenen konular için Türkiye haritaları tasarlanmıştır. Atlas tasarımının ve
basımının tamamlanmasıyla birlikte farklı nitelikte dört okulda 421 4. Sınıf
(9-10 yaş), 73 3. Sınıf (8-9 yaş) olmak üzere toplamda 494 öğrenciyle atlasın
kullanımına, okunup algılanmasına ve harita bilgilerinin öğretilmesine katkısını
belirlemeye yönelik bir araştırma yapılmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilere
uygulanan ön test ve son test sonucunda yapılan değerlendirmede atlas kullanımı
ile ortalama %40 oranında öğrencilerin öğrenme becerisine katkı sağlandığı
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Geomatic Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2018 |
Submission Date | February 24, 2018 |
Acceptance Date | May 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |