Yorulma,
yapının güvenliğine etki eden önemli bir tasarım durumudur. Araç yükünün
döngüsel etkisinden dolayı çelik kirişlerin bağlantı detaylarında yorulma
kaynaklı yapısal çatlaklar oluşmakta, bu çatlaklara karşı gerekli tedbirler
alınmazsa çatlaklar büyümekte ve sonuçta yapısal elemanlar iç kuvvetleri
taşıyamayan kararsız bir duruma gelip fonksiyonunu yitirmektedir. AASHTO Köprü Tasarım Şartnamesi çelik kirişli
köprülerde yorulmayı yüke bağlı ve distorsiyona bağlı olarak sınıflandırmış,
yorulma güvenliğini sağlamak için yapısal elemanlarda çatlak oluşumunu önlemeyi
ya da en aza indirmeyi hedeflemiştir. Yüke bağlı yorulma incelemesinde; yorulma
çatlaklarının oluşmasını önlemek için yapısal elemanlarda yük ve gerilme
sınırları dikkate alınmakta, uygun bağlantı detay kategorisi için yorulma
güvenliği kontrol edilmektedir. Bu çalışmada üç açıklıklı çelik kirişli bir
köprü CSiBridge paket programıyla yorulma yükleri altında analiz edilmiştir,
analizde AASHTO Şartnamesinde yorulma tasarım özellikleri kullanılmıştır.
Analiz sonuçlarına göre yapıda uygun yorulma kategorisi dikkate alınarak
yapının yorulma yönünden güvenli olduğu ispat edilmiştir.
Fatigue is an important design state
affecting the safety of the structure. Due to the cyclical effect of vehicle
load, fatigue-induced structural cracks occur in the connection details of
steel girders. If the necessary measures are not taken against these cracks;
the cracks grow and as a result the structural elements become unstable, it can
not carry the internal forces and lose their function. The AASHTO Bridge Design
Specification classifies fatigue as load- dependent and distortion-dependent in
steel girder bridges and in order to ensure fatigue safety, it is aimed to
prevent or minimize the formation of cracks in structural elements. In
load-induced fatigue investigation; load and stress limits are taken into
account in structural elements to prevent fatigue cracks and fatigue safety is
checked for the appropriate connection detail category. In this study, a
three-span steel girder bridge was analyzed under fatigue loads with CSiBridge
package program. In the analysis, fatigue design properties of AASHTO
Specification were used. According to the results of the analysis, it has been
proved that the structure is safe from fatigue considering the appropriate
fatigue category.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Diğer |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |