This paper investigates the effect of fiber on the behavior of punching shear slabs; a finite element modeling approach is used to simulate the case study. The proportion mix of hybrid fiber-reinforced concrete, which contains 0.2 percent macro synthetic fibers and 0.68, 0.8, and 0.96 percent steel fibers, compressive strengths of 50 MPa, different longitudinal reinforcement used, and slab thicknesses of 150, 200, and 250 mm are all joined and investigated in this study. The ATENA software is used to perform nonlinear finite element analysis. The slab results validation was done similarly to previous experimental work, and the acquired results indicated a significant agreement. Thirty-six two-way specimen slabs with dimensions of 1900 × 1900mm were modeled in this investigation. All four sides of the slabs are supported. The results showed that the slabs' ultimate shear capacity increases with increasing the hybrid steel fiber. Nevertheless, the ultimate capacity of the slabs has decreased due to an increase in the reinforcement ratio and slab thickness.
Bu makale, döşemelerin zımbalama kesmesi davranışı üzerinde lifin etkisini araştırmaktadır; vaka çalışmasını simüle etmek için bir sonlu eleman modelleme yaklaşımı kullanılmıştır. Yüzde 0.2 makro sentetik lifler ve yüzde 0.68. 0.8 ve 0.96 çelik lifler, 50 MPa basınç dayanımları, kullanılan farklı boyuna donatılar ve 150, 200 ve 250 mm levha kalınlıkları içeren hibrid lif takviyeli betonun orantı karışımı hepsi bu çalışmada birleştirilmiş ve incelenmiştir. ATENA yazılım doğrusal olmayan sonlu eleman analizi yapmak için kullanılmıştır. Döşeme sonuçlarının doğrulanması, önceki deneysel çalışmalara benzer şekilde yapıldı ve elde edilen sonuçlar, büyük bir yakınlığın bulunduğunu gösterdi. Bu araştırmada, 1900 × 1900 mm boyutlarında otuz altı adet çift yönlü döşeme numunesi modellenmiştir. Döşemelerin dört tarafı da basit mesnetlidir. Sonuçlar, hibrit çelik elyaf ile döşemelerin nihai kesme kapasitesinin arttığını göstermiştir. Bununla birlikte, takviye oranındaki ve plaka kalınlığındaki artış nedeniyle plakaların nihai kapasitesi azalmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2023 |
Publication Date | October 15, 2023 |
Submission Date | August 17, 2021 |
Acceptance Date | September 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |