Depreme dayanıklı yapı tasarımında taşıyıcı sistemin burulma düzensizliğine sahip olması istenmez. Burulma düzensizliği betonarme yapıların kiriş ve kolon iç kuvvetlerini etkiler. Bu değişimden dolayı gereken donatı alanı ve yapı maliyeti artabilir. Bu çalışmada burulma düzensizliğinden kaçınmanın, betonarme kiriş ve kolonlarda oluşan iç kuvvetler üzerindeki etkileri ve bu kuvvetlere bağlı olarak hesaplanan donatı alanlarındaki değişimler incelenmiştir. İlkönce, hesaplamalarda burulma düzensizliği olmayan bir yapı seçilmiştir. Sonra bu yapıdaki bir kolonun boyutları değiştirilmiş ve rijitlik merkezleri farklı olan burulma düzensizlikli taşıyıcı sistemler oluşturulmuştur. İdeCad7 programı ile yapılar analiz edilmiş ve düzensizlikler, iç kuvvetler ve donatı miktarları karşılaştırılmıştır.
A torsional irregularity is undesirable in the earthquake resistant design of the structural system. Torsional irregularity affects the internal forces of beams and columns of reinforced concrete. Because of this change, required reinforcement area and construction cost may increase. In this study, the effects of avoiding from the torsional irregularity on the internal forces of the reinforced concrete beams and columns, and changes in the reinforcement area calculated depending on the force were examined. Firstly, no torsional irregularity structure is selected in the calculations. After, size of a column in this structure is modified and structural systems with torsional irregularity have been established to have different stiffness centers. Structures are analyzed with idecad7 program, and irregularities, internal forces and reinforcement areas were compared.
Reinforced concrete column reinforced concrete beam torsional irregularity internal forces reinforcement area
Subjects | Civil Engineering |
---|---|
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Submission Date | April 9, 2016 |
Acceptance Date | May 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 2 |