The flow characteristics around a symmetrical airfoil NACA 0012 at incidence and a circular cylinder placed
in tandem have been studied experimentally at a Reynolds number of 1.5105
based on the chord length of the
airfoil C. The downstream circular cylinder of diameter D = 25 mm used as a bluff body was placed in the same
axis in the flow direction in the wake of the airfoil. The dimensionless gap S/D, where S is the longitudinal
spacing between the airfoil and the cylinder, and the attack angle of the airfoil, , were varied from 0 to 4.3 and
from 0° to 15°, respectively. The effects of the attack angle of the airfoil and the longitudinal spacing between
the airfoil and the cylinder on the pressure distributions and vortex shedding were examined. Characteristics of
the vortex formation region and locations of flow attachments, reattachments, and separations were observed by
means of the flow visualizations. It has been seen that the airfoil and the cylinder have considerably affected by
each other. The variation in the flow structures according to the attack angle of the airfoil and the longitudinal
spacing between the airfoil and the cylinder are revealed utilizing the flow visualization photographs.
Ardışık olarak yerleştirilmiş simetrik bir NACA 0012 kanat profili ve bir dairesel silindir etrafındaki akış
karakteristikleri kiriş uzunluğuna göre tanımlanmış Reynolds sayısının 1,5105
değerinde deneysel olarak
incelenmiştir. Bir küt cisim olarak kullanılan 25 mm çapındaki dairesel silindir, kanat profilinin iz bölgesinde
akış yönünde aynı eksende yerleştirilmiştir. Boyutsuz boşluk S/D (burada S, kanat profili ile silindir arasındaki
uzunlamasına boşluktur) ve kanat profili hücum açısı, , sırasıyla 0’dan 4,3’e ve 0°’den 15°’ye kadar
değiştirilmiştir. Kanat profili hücum açısının ve kanat profili ile silindir arasındaki uzunlamasına boşluğun
basınç dağılımı ve girdap kopması üzerine etkileri incelenmiştir. Girdap oluşum bölgesi ve akış tutunması, tekrar
tutunması ve ayrılma konumları, akış görüntüleme yardımıyla gözlenmiştir. Kanat profili ve dairesel silindirin
önemli derecede birbirlerini etkiledikleri görülmüştür. Kanat profili hücum açısı ve uzunlamasına boşluk
mesafesine göre akış yapılarındaki değişim, akış gözlem fotoğrafları kullanılarak açıklanmıştır.
Subjects | Mechanical Engineering |
---|---|
Journal Section | Mechanical Engineering |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2017 |
Submission Date | June 17, 2016 |
Acceptance Date | July 18, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |