Research Article
BibTex RIS Cite

KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 430 - 441, 31.07.2017
https://doi.org/10.28948/ngumuh.341270

Abstract

   Son
yıllarda artan trafik yoğunluğu, kişilerin yaşam standartlarını düşürmektedir.
İnsan sağlığını olumsuz yönde etkileyen gürültüden korunmak veya oluşumunu
engellemek önemli bir gereksinimdir. Bugüne kadar yapılan çalışmaların büyük
kısmı mevcut gürültüden kurtulma ve korunma üzerine hazırlanmıştır. Gürültüyle
savaşmada en etkin yol, mevcut gürültü için önlemlerin alınması yerine
yapılaşma öncesinde planlama yapmaktır. Özellikle yerleşime yeni açılacak yaşam
alanları için; imar planlarıyla birlikte yol genişlikleri, araç sayıları ve
diğer gürültü meydana getirecek etkenler ile topoğrafik yapı ve meteorolojik
şartlar da göz önüne alınarak, ileride oluşması muhtemel durum için simülasyon
karayolu trafik gürültü haritaları hazırlanabilir. Bu çalışmada; karayolu
trafik gürültü değerlerinin nasıl hesaplanacağı, stratejik bölgelerin nasıl
belirleneceği ve gürültü değerlerinin hazırlanacak imar planlarına entegrasyonu
açıklanmıştır. Çalışmayı destekleyici Visual Studio 2013 C# Panel’de hazırlanan
bir yazılım ile sayısal çözüm yapılmıştır. Hesaplama sonucunda özellikle araç
trafiğinin yoğun olacağı tahmin edilen büyük caddelerde gürültüden korunmak
amacıyla ön bahçe çekme mesafelerinin ne kadar olması gerekliliği
hesaplanmıştır.

References

  • [1] OECD, Fighting Noise in the 1990's, Paris, 1991.
  • [2] TEKALAN, S.A., “Gürültünün İşitme ve Diğer Sistemler Üzerine Etkisi”, Ekoloji ve Çevre Dergisi, 1-11, 1996.
  • [3] GÜLER, Ç., Gürültü ve İnsan Sağlığı Acısından Önemi, Ankara Valiliği Çevre Koruma Vakfı Başkanlığı Yayını, 2, 47-51,1994.
  • [4] KURRA, S., Çevre Gürültüsü ve Yönetimi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, Cilt 1-3, 2009.
  • [5] AFET İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, Yerbilimsel Verilerin Planlamaya Entegrasyonu, Ankara, 2006.
  • [6] ÖZTÜRK, D., KILIÇ F., “Kamu Projelerinin İmar Planlarına Entegrasyonu ve Sorunlar”, Sigma Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 31, 496-506, 2013.
  • [7] ÇGDYY, Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, 2010.
  • [8] NMPB Routs-96, Road Traffic Noise New French Calculation Method Including Meteorological Effects, Fransa, 1996.
  • [9] MARAŞ, E.E., USLU, G., USLU, A., “Effects of Noise Barriers on Reducing Highway Traffic Noise”, International Refereed Journal of Engineering and Science, 5/2, 01-11, 2016.
  • [10] ABDÜLRAHİMOV, R., Çevre Gürültüsü Etkisi ve Kontrolü, TMMOB Makine Mühendisleri Odası Trabzon Şubesi, Trabzon, 1-5, 1998.
  • [11] SELİMOĞLU, B., Ülkemiz Otoyollarında Çevre Düzenleme İlkelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü̈, Ankara, 1994.
  • [12] GALLION, A.B., EISNER, S., The Urban Pattern City Planing and Design, Van Nastr and Reinhold, New York, 1986.
  • [13] ÜRGENÇ, S., “Genel Plantasyon ve Ağaçlandırma Tekniği”, İ.Ü., Orman Fakültesi Yayın No: 407, İstanbul, 1990.
  • [14] KURRA, S., Çevre ve Yapı Tasarımında Kent Gürültüsü Kontrolü ve İstanbul Örneği, Doçentlik Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1982.
  • [15] MPYY, Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, 2014.
  • [16] TAZEGÜL, İ., “Kent Ölçekli Planlama ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar”, Adalet Dergisi, 36, 122-123, 2010.

INTEGRATION OF TRAFFIC NOISE INTO IMPLEMENTATION PLANS

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 430 - 441, 31.07.2017
https://doi.org/10.28948/ngumuh.341270

Abstract

   The traffic
density rising in recent years has been lowering people’s standards of living.
It is an important necessity to be protected from the noise and prevent it from
happening that affects people’s health negatively. A great deal of studies
carried out so far, have aimed at eliminating the existing noise or seeking
protection from it. The most efficient way of fighting noise is planning before
construction rather than taking precautions for the already existing noise.
Especially for the lands to be cleared for new settlements, simulation of
traffic noise maps can be prepared for the likely situations in the future,
considering the implementation plans along with road width and other factors
likely to create noise and topography structure and meteorological conditions.
n this study, it has been explained how traffic noise values are calculated,
how strategic spots are specified and how to integrate the noise maps into the
implementation plans. A numerical solution has been executed via a software
program prepared in Visual Studio 2013 C# Panel supporting the study. As a
result of the computing, especially on busy streets where traffic density is expected
to be high, the necessity of the setback distance for the front yard to be
larger in order to keep away from the noise has been revealed.

References

  • [1] OECD, Fighting Noise in the 1990's, Paris, 1991.
  • [2] TEKALAN, S.A., “Gürültünün İşitme ve Diğer Sistemler Üzerine Etkisi”, Ekoloji ve Çevre Dergisi, 1-11, 1996.
  • [3] GÜLER, Ç., Gürültü ve İnsan Sağlığı Acısından Önemi, Ankara Valiliği Çevre Koruma Vakfı Başkanlığı Yayını, 2, 47-51,1994.
  • [4] KURRA, S., Çevre Gürültüsü ve Yönetimi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, Cilt 1-3, 2009.
  • [5] AFET İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, Yerbilimsel Verilerin Planlamaya Entegrasyonu, Ankara, 2006.
  • [6] ÖZTÜRK, D., KILIÇ F., “Kamu Projelerinin İmar Planlarına Entegrasyonu ve Sorunlar”, Sigma Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 31, 496-506, 2013.
  • [7] ÇGDYY, Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, 2010.
  • [8] NMPB Routs-96, Road Traffic Noise New French Calculation Method Including Meteorological Effects, Fransa, 1996.
  • [9] MARAŞ, E.E., USLU, G., USLU, A., “Effects of Noise Barriers on Reducing Highway Traffic Noise”, International Refereed Journal of Engineering and Science, 5/2, 01-11, 2016.
  • [10] ABDÜLRAHİMOV, R., Çevre Gürültüsü Etkisi ve Kontrolü, TMMOB Makine Mühendisleri Odası Trabzon Şubesi, Trabzon, 1-5, 1998.
  • [11] SELİMOĞLU, B., Ülkemiz Otoyollarında Çevre Düzenleme İlkelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü̈, Ankara, 1994.
  • [12] GALLION, A.B., EISNER, S., The Urban Pattern City Planing and Design, Van Nastr and Reinhold, New York, 1986.
  • [13] ÜRGENÇ, S., “Genel Plantasyon ve Ağaçlandırma Tekniği”, İ.Ü., Orman Fakültesi Yayın No: 407, İstanbul, 1990.
  • [14] KURRA, S., Çevre ve Yapı Tasarımında Kent Gürültüsü Kontrolü ve İstanbul Örneği, Doçentlik Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1982.
  • [15] MPYY, Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, 2014.
  • [16] TAZEGÜL, İ., “Kent Ölçekli Planlama ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar”, Adalet Dergisi, 36, 122-123, 2010.
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Geomatic Engineering
Authors

Erdem Emin Maraş This is me 0000-0002-5205-1622

Faik Ahmet Sesli This is me

Publication Date July 31, 2017
Submission Date December 8, 2016
Acceptance Date February 26, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Maraş, E. E., & Sesli, F. A. (2017). KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 6(2), 430-441. https://doi.org/10.28948/ngumuh.341270
AMA Maraş EE, Sesli FA. KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU. NOHU J. Eng. Sci. July 2017;6(2):430-441. doi:10.28948/ngumuh.341270
Chicago Maraş, Erdem Emin, and Faik Ahmet Sesli. “KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU”. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 6, no. 2 (July 2017): 430-41. https://doi.org/10.28948/ngumuh.341270.
EndNote Maraş EE, Sesli FA (July 1, 2017) KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 6 2 430–441.
IEEE E. E. Maraş and F. A. Sesli, “KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU”, NOHU J. Eng. Sci., vol. 6, no. 2, pp. 430–441, 2017, doi: 10.28948/ngumuh.341270.
ISNAD Maraş, Erdem Emin - Sesli, Faik Ahmet. “KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU”. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 6/2 (July 2017), 430-441. https://doi.org/10.28948/ngumuh.341270.
JAMA Maraş EE, Sesli FA. KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU. NOHU J. Eng. Sci. 2017;6:430–441.
MLA Maraş, Erdem Emin and Faik Ahmet Sesli. “KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU”. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 2, 2017, pp. 430-41, doi:10.28948/ngumuh.341270.
Vancouver Maraş EE, Sesli FA. KARAYOLU TRAFİK GÜRÜLTÜ DEĞERLERİNİN UYGULAMA İMAR PLANLARINA ENTEGRASYONU. NOHU J. Eng. Sci. 2017;6(2):430-41.

download