Savaklar hidrolik mühendisleri tarafından debi ölçmek amacıyla
kullanılan en eski hidrolik yapılarındandır. Suyun debisini ölçmek, su akımını
kontrol etmek ve su seviyesini düzenlemek amaçları ile açık kanal eksenine dik
olarak yerleştirilmiş ve üzerinden su akıtan hidrolik yapılar savak olarak
isimlendirilmektedir. Bu çalışmada, bir açık kanal içerisindeki dikdörtgen
kesitli geniş başlıklı savak akımı deneysel olarak incelenmiştir. Deneylerde 3
farklı debi durumunda savak memba ve mansabındaki su yüzü profilleri ve hız
dağılımları ölçülmüştür. Akım alanı deneylerle aynı koşullar kullanılarak
sayısal olarak modellenmiştir. Sayısal modellemede kullanılan ve sonlu hacimler
metoduna dayalı olarak hesap yapan FLOW-3D paket programı ile temel denklemler
çözülmüştür. Farklı ağ yapılarının da denendiği çalışmada, türbülans
viskozitesinin hesaplanmasında Standart k-ε türbülans kapatma modeli
kullanılmış, su yüzü profilleri ise AH (Akışkan Hacmi) yöntemi ile
belirlenmiştir. Sayısal olarak elde edilen su yüzü profilleri ve hız
dağılımları, deneysel olarak ölçülen değerlerle karşılaştırılmıştır. Elde
edilen sonuçlar Standart k-ε türbülans kapatma modelinin ölçülen verilerle
genel olarak uyum içerisinde olduğunu göstermiştir.
Weirs are among the oldest hydraulic
structures that have been used by hydraulic engineers to determine the
discharge of an open-channel flow. They are placed perpendicular to the flow
axis and built for purposes of measuring the flow of water, controlling the
water flow and regulating the water level. In this study, flow over
rectangular-broad crested weir was investigated experimentally in an open
channel. In the experiments, water surface and velocity distributions upstream
and downstream of the weir faces were measured at three different flow rates.
The flow field was modelled numerically by using the same experimental conditions.
Basic equations that are used for numerical model are solved by FLOW-3D package
program based on finite volume method. Different mesh compositions were also
tested in this study. Standard k-ε
turbulence closure model is used in the numerical modeling and the flow profile
is computed using VOF (Volume of Fluid) method. The free surface and velocity
distributions of flow which are obtained numerically are compared with the
values measured experimentally. The results obtained using the standard k-ε model
is found to be in good agreement with measured data.
Subjects | Civil Engineering |
---|---|
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | April 10, 2017 |
Acceptance Date | May 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |