Granüler malzemeler dolgular, istinat
duvarları, yol temelleri ve demir yolu balastı gibi inşaat mühendisliği
uygulamalarında sıkça kullanılmaktadır. Ancak gün geçtikçe artan doğal
kaynakların azalması ve madencilikle ilgili düzenlenen çevresel yönetmelikler,
doğal kayaların ekonomik ve kolay çıkarılmasını daha da zorlaştırmaktadır. Bu
durum ülkeleri doğal agregaya alternatif malzeme arayışına itmiştir. Bu çalışmada kentsel dönüşüm projesi
kapsamında depreme dayanıksız olduğu belirlenen yapıdan alınan yıkıntı
atıklarının birtakım işlemlerden geçirilerek geri dönüşümü yapılmıştır. Daha
sonra laboratuvar deneyleri ile bu atıkların fiziksel ve mekanik özellikleri
belirlenerek karayolu dolgularında kullanılabilmesi durumu incelenmiştir. Elde
edilen sonuçlar farklı ülkelerde yapılan çalışmalar ile karşılaştırılarak
ülkemizdeki yıkıntı atıklarının dünyadaki yıkıntı atıklarına benzerlikleri
araştırılmıştır.
Çalışma
sonucunda ülkemizdeki binalardan elde edilen yapım ve yıkım atıklarının geri dönüştürülerek karayolu dolgularında
kullanılmasına engel bir sonuç ile karşılaşılmamıştır.
Granular
materials are commonly used in civil engineering applications like embankments, retaining walls, road bases and railway ballast.
However, the availability of areas where natural rock can easily and
economically be mined is becoming more difficult depending previous depletion
of resources and environmental regulations associated with mining. This
situation has pushed searching alternative materials to virgin aggregate of
contractors. In this study, construction and demolition wastes taken from a
structure that have low endurance against earthquake were subjected to some
process and recycled. Then, its suitability of physical and mechanical
properties for using as a filling material in base/subbase layer of road was
investigated by laboratory tests. The results were compared with studies from
different countries to examine the similarity of the wastes in Turkey. Finally,
as it is seen, the waste material in Turkey has potential for using in
base/subbase course of roads.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | May 11, 2017 |
Acceptance Date | July 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |