Bu çalışmanın amacı Türkiye’de 1980 ile 2016 yılları arasındaki trafik
kazası, ölüm ve yaralanma oranlarını incelemektir. Zaman serisi analizi kullanılarak 1000 kişi,
1000 sürücü, 1000 taşıt ve milyon taşıt-kilometre başına düşen kaza eğilimleri
analiz edilmiştir. Ayrıca, çalışma süresince Türkiye’de gerçekleşen ekonomik
gelişme ile trafik kazaları arasında ilişki araştırılmıştır. Karayolu
yatırımlarının ve trafikteki yaptırımların kazalar, ölümler ve yaralanmalar
üzerindeki etkisi de tartışılmıştır. Çalışmanın sonuçları Türkiye’de gelir
düzeyinde, taşıt sahipliğinde ve taşıt-km’de yaşanan hızlı artışa rağmen,
trafik kazalarındaki ölümlerin son 26 yılda %17 oranında azaldığını
göstermiştir. Öte yandan, trafik kazalarının ve yaralanmaların sayısı artmaya devam
etmektedir ve ölüm oranları halen Avrupa Birliği ülkelerinin üzerindedir.
The objective of this article is to examine the
trends of traffic crashes, deaths and injuries in Turkey from 1980 to 2016. A
time-series methodology were used to analyze crash trends per 1000 people, 1000
driver, 1000 vehicle and a million vehicle-kilometer traveled (VKT).
Furthermore, the association between economic development of Turkey and traffic
crashes were explored. The effectiveness of highway investments and traffic
enforcement on traffic crashes, deaths and injuries were also discussed.
Results shows that even though a dramatic increase is has observed in income,
vehicle ownership and VKT in Turkey, road traffic deaths has decreased by 17% in the last 26 years. However,
crashes and injuries has continued to increase, and death rates are still higher than rates in the European
Union (EU) countries.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2018 |
Submission Date | March 21, 2018 |
Acceptance Date | May 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |