Katı
oksit yakıt pilleri (KOYP) yüksek enerji dönüşüm verimlerine sahip enerji üreteçleridir.
Yakıt pillerine gönderilen hidrojen ve hava miktarının arttırılması performansı
iyileştirmektedir. Bununla birlikte, kullanılmayan yakıt miktarı da arttığından
yakıt kullanım verimliliği düşmektedir. Bu çalışmada farklı debi değerlerinde bir
katı oksit yakıt pilinin yakıt kullanım verimi araştırılmıştır. Debi değişimi
yakıt kullanım verimini önemli derecede etkilediği gibi sabit debilerde çalışma
potansiyelinin de yakıt kullanım verimini etkilediği görülmüştür. Literatürde
geliştirilen KOYP pillere ait yakıt kullanım verimi değerlerinin, genelde hangi
voltaj ve debide elde edildiği yazmamaktadır. Bu durum güce endeksli olmayıp
sonuçların yanıltıcı olmasına neden olabilmektedir. Bu çalışmada güce endeksli
yakıt pili verimleri karşılaştırmalı olarak gösterilmiştir. Yüksek voltaj
aralığında yakıt kullanım veriminin %85’lere kadar çıktığı gözlemlenmiş olup bu
verimlilikte 90 mW.cm-2 güç yoğunluğuna ulaşılmıştır. Yüksek güç
yoğunluklarında (225 mW.cm-2) ise yakıt kullanım veriminin oldukça düştüğü (%30
verim) tespit edilmiştir.
Solid
oxide fuel cells (SOFCs) are energy generators with high energy conversion
efficiencies. Increasing the amount of
hydrogen and air sent to the fuel cells improves performance. However, since
the amount of unused fuel increases as a result of the increase in the hydrogen
supply, the fuel utilization efficiency decreases. In this study, the fuel
utilization efficiency of a solid oxide fuel cell at different flow rates is
investigated. It is found that the change in flow rate has a significant effect
on the fuel utilization efficiency and the fuel utilization is also affected by
operating voltage at constant flowrates. The literature on SOFCs do not
generally describe the voltage and flowrate values where the resultant fuel
utilization is obtained. This situation is based on the power but it can cause
the results to be misleading. In this study, the power based fuel cell
efficiencies are compared. It is observed that up to 85% of the fuel
utilization efficiency can be achieved in the high operating voltage range and
90 mW.cm-2 peak power density is obtained at this efficiency. At high operating
power densities (225 mW.cm-2), on the
other hand, the fuel utilization efficiency was found to be very low (30%).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Mechanical Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2018 |
Submission Date | March 26, 2018 |
Acceptance Date | May 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |