Endüstride enerji tasarrufu için hafif
malzemelere ve hafif yapılara olan ihtiyaç giderek artmaktadır. Bu sebeple son
on yılda çift katmanlı saclara olan ilgi artmıştır. Çift katmanlı malzemelerin
aynı kalınlıktaki tek katmanlı malzemelere göre hafif olması ve farklı
özellikleri bir arada bulundurabilmesi bu ilginin artmasının sebebidir. Çift
katmanlı sac, iki metalik sacın soğuk haddeleme, basınç kaynağı, sıcak
haddeleme veya yapıştırıcı ile yapıştırma gibi çeşitli yöntemlerle
birleştirilmesi ile elde edilir. Bu saclar ile istenilen elektriksel ve termal
karakteristik, hafiflik, korozyon dayanımı ve şok emici yapı
sağlanabilmektedir. Bu çalışmada polikloropren bazlı bir yapıştırıcı
kullanılarak farklı kalınlık ve farklı malzemelerden sac metaller farklı
kuvvetler altında birleştirilerek çift katmanlı bir yapı elde edilmiştir. Elde
edilen çift katmanlı saclar soyulma testine tabi tutularak soyulma dirençlerine
ve ortalama soyulma kuvvetlerine etkiyen parametreler (kuvvet, sac metal)
belirlenmeye çalışılmıştır. Tüm deneyler tam faktöriyel deney tasarımına göre
oluşturulmuş ve sonuçları incelenmiştir. Çalışma sonucunda sac tipinin çift
katmanlı sacların yapışmasında en önemli faktör olduğu görülmüştür.
There is a growing need for lightweight
materials and lightweight construction for energy saving. For this reason,
interest in double-layer sheets has increased in the last decade. The fact that
the double layer materials are lightweight compared to the monolithic materials
of the same thickness and that they can have different properties together is
the reason for this increase. Double layer sheet metal is obtained by combining
two metallic sheets with various methods such as cold rolling, pressure
welding, hot rolling or adhesive bonding. These sheets are used to provide
properties that can not be achieved with a monolithic sheet. The desired
electrical and thermal characteristics, lightness, corrosion resistance and
shock absorbing structure can be achieved with the developed double layer sheet
metals. In this study, a double layered structure was obtained by using a
polychloroprene based adhesive and combining sheet metals of different
thicknesses and different materials under different forces. The obtained
double-layered sheets were subjected to peeling test to determine adhesion
properties and parameters (force, sheet metal type) affecting these properties.
All the experiments were made according to the full factorial experimental
design and the results were examined. As a result of the study, it is seen that
the sheet metal type is the most important factor in the adhesion of the double
layer sheets.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Mechanical Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | August 27, 2018 |
Acceptance Date | January 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |