Bitüm,
asfalt çimentosunda çok az sayıda kullanılmasına rağmen, kaplamaların
performansından önemli derecede sorumludurlar. Bu sebeple, bitüm, asfalt
karışımların performanslarını geliştirmek için sıklıkla modifiye edilmektedir.
SBS, HMA’ların performans özelliklerini geliştirmek için asfalt bağlayıcılar
için sıklıkla modifiye edici olarak bir polimerdir. SBS, sıcak hizmet
sıcaklıkları altındaki gereklilikleri karşılamadığı zaman, neredeyse
vazgeçilmez olmaktadır. Bu araştırmada, ethylene vinyl acetate (EVA) bazlı
reçine (EBR) isimli alternatif katkı maddesinin SBS e olan performansı
incelenmiştir. SBS içeriği %3’de sabit tutulmuştur ve baz bitümün ağırlığına
göre, EBR içeriği %2, %3, %4 ve %5 oranlarındadır. Modifiye edilmiş
bağlayıcılar 50/70 penetrasyon derecesi baz bitümü SBS ve EBR ile karıştırarak
üretilmiştir. Penetrasyon, yumuşama noktası, dönel viskometre testi baz ve
modifiye bağlayıcılara uygulanmış ve sonuçları karşılaştırılmıştır. Sonuç
olarak, EBR içeriğinin, %3 SBS modifiyesi ile aynı performansı elde etmesi için
%3’den daha fazla olması gerektiği belirlenmiştir. 3% EBR modifikasyonu,
hassasiyet, yüksek sıcaklık direnci ve çalışabilirlik açısından tatmin edici
bir performans vermiştir.
Although the bitumen used too few in the asphalt concrete it is
significantly liable to the performance of pavement. For this reason bitumen is
frequently modified in order to enhance the performance of asphalt mixtures.
SBS is a widely used polymer modifier for asphalt binders to improve the
performance properties of hot mix asphalt. SBS is nearly indispensable when the
binder properties do not satisfy the specification requirements under hot
service temperatures. In this study the performance of an alternative additive
named as ethylene vinyl acetate (EVA) based resin (EBR) to SBS was
investigated. The SBS contents were kept constant at 3% and EBR contents were
2%, 3% 4% and 5% by weight of base bitumen. Modified
binders were produced by mixing a 50/70
penetration grade base bitumen with SBS and
EBR. Penetration, softening point, rotational viscometer tests were
conducted to base and modified binders and results
were compared with each other. In conclusion it was determined that EBR
content have to be more than 3% in order to obtain the same performance with 3%
SBS modification. 3% EBR modification gave satisfactory performance in terms of
temperature sensitivity, high temperature resistance and workability.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2020 |
Submission Date | May 8, 2019 |
Acceptance Date | October 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |