başladığı 11 Mart 2020 tarihi kıstas alınarak Kayseri ili hava kalitesindeki değişimin belirlenmesi ve CO2 eşdeğeri cinsinden iklim değişikliği üzerinde yarattığı pozitif katkının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. 11 Mart-5 Mayıs dönemlerine ait 56 günlük 2020 yılı ve geçmiş beş yıla ait PM10 ve SO2 konsantrasyonları, doğal gaz tüketim verileri, ortalama hava sıcaklığı ve araç trafiğine dair veriler temin edilip varyans (ANOVA) ve Tukey-Kramer çoklu karşılaştırma testi yapılmıştır. CO2 eşdeğerlikleri EPA (U.S. Environmental Protection Agency) hesaplama kriterleri uyarlanarak hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda kent merkezine ait PM10 ve SO2 konsantrasyonu 2020 yılında 2019’a göre sırasıyla %40 ve %34 azalırken, OSB bölgesi için bu değerler 2019’a kıyasla sırasıyla %9 ve %30 düşüş göstermiştir. Normal duruma göre CO2 emisyonları araç trafiği için 5.5 kat ve doğal gaz tüketimi için ise %16 oranında düşüş göstermiştir. Atmosfere salınımı engellenen CO2 emisyonu toplamda 1 milyon (1,003,455) ton olarak hesaplanmıştır.
The focus of this paper is to evaluate the air quality change of Kayseri Province during the Covid-19 outbreak and examine the possible climate change impact. Air quality were evaluated using PM10, SO2, air temperature, and natural gas consumption data for 56-day quarantine period in Kayseri. Analysis of variance (ANOVA) applied to all data set and then the Tukey-Kramer procedure implemented. CO2 equivalent calculated with EPA (United States Environmental Protection Agency) formulas. The PM10 concentration of 2020 decreased by 40% and 9% in the city center and organized industrial zone (OIZ), respectively compared to 2019. As for SO2, 34% and 30% decreased was seen for the city center and OIZ, respectively. CO2 emission from transportation and natural gas decreased by 5.5 times and 16% than normal periods, respectively. Total reducing CO2 emission during 56-day pandemic period was almost 1 million ton.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Environmental Engineering |
Journal Section | Environmental Engineering |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Submission Date | October 15, 2020 |
Acceptance Date | December 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 1 |