The use of natural fibers in the automotive industry as potentially renewable and environmentally friendly materials is increasing day by day. Natural fiber reinforced polymer composites are also replacing traditional materials in the vehicle interior and exterior of the current automobile industry. This study focuses on the fabrication of hybrid composite materials reinforced with jute fibers and carbon fibers using two different thermoset resins such as epoxy and polyester. During this production, vacuum assisted resin transfer molding production technique was utilized. The hybrid composites were evaluated for tensile strength and hardness characterization. The surface morphology of the specimens broken after the mechanical tests were scrutinized using scanning electron microscopy. Results reveal that in the use of polyester resin in tensile strength, there is 3.29 times increase in hybrid structures compared to pure jute composites, and in the case of using epoxy resin there is 3.66 times increase in tensile strength. In the comparison of microhardness values, hybrid composites formed with jute/carbon fabric and polyester resin have a hardness value 1.6 times higher than structures with pure jute fabric and polyester resin. Hybrid composites formed with jute/carbon fabric and epoxy resin have 1.64 times higher hardness than the structure made with pure jute fabric and polyester resin. In the analysis of the surface morphology of the produced composite structures, it has been revealed that the mechanical features and physical characteristics give compatible results.
Doğal liflerin otomotiv endüstrisinde potansiyel olarak yenilenebilir ve çevre dostu malzemeler olarak kullanımı her geçen gün artmaktadır. Doğal elyaf takviyeli polimer kompozitler, mevcut otomobil endüstrisinin araç içi ve dışındaki geleneksel malzemelerin yerini alıyor. Bu çalışma, epoksi ve polyester gibi iki farklı termoset reçine kullanılarak jüt lifleri ve karbon lifleri ile güçlendirilmiş hibrit kompozit malzemelerin üretimine odaklanmaktadır. Bu üretim sırasında vakum destekli reçine transfer kalıplama üretim tekniği kullanılmıştır. Hibrit kompozitler, çekme mukavemeti ve sertlik karakterizasyonu için değerlendirildi. Mekanik testler sonrasında kırılan numunelerin yüzey morfolojisi taramalı elektron mikroskobu kullanılarak incelenmiştir. Sonuçlar, çekme mukavemetinde polyester reçine kullanımında hibrit yapılarda saf jüt kompozitlere göre 3.29 kat, epoksi reçine kullanılması durumunda ise çekme mukavemetinde 3.66 kat artış olduğunu ortaya koymaktadır. Mikrosertlik değerleri karşılaştırıldığında, jüt/karbon kumaş ve polyester reçine ile oluşturulan hibrit kompozitler, saf jüt kumaş ve polyester reçineli yapılara göre 1.6 kat daha yüksek sertlik değerine sahiptir. Jüt/karbon kumaş ve epoksi reçine ile oluşturulan hibrit kompozitler, saf jüt kumaş ve polyester reçine ile yapılan yapıya göre 1.64 kat daha yüksek sertliğe sahiptir. Üretilen kompozit yapıların yüzey morfolojisinin analizinde mekanik özelliklerin ve fiziksel özelliklerin uyumlu sonuçlar verdiği ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Material Production Technologies |
Journal Section | Materials and Metallurgical Engineering |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2022 |
Submission Date | February 28, 2022 |
Acceptance Date | March 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |