Taşıt trafiğinin yoğun olduğu saatlerde yapılan şehir içi yol testlerine göre, taşıtların bekleme süreleri toplam çalışma zamanının yaklaşık %30-38’ ini oluşturmaktadır. Bu nedenle şehir içi ulaşım söz konusu olduğunda, içten yanmalı motorlar ile tahrik edilen ve taşıt sayısının büyük bir kısmını oluşturan binek otomobillerin boşta çalışırken tükettikleri yakıt miktarı ve buna bağlı olarak ortaya çıkan egzoz emisyonları önemli hale gelmektedir. Bu çalışma, yakıt olarak benzin-asetilen karışımları ve %100 asetilen kullanımının benzinli bir motorun rölanti performansı üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. Dört zamanlı, dört silindirli, su soğutmalı, buji ateşlemeli bir otomobil motoru üzerinde yapılan deneyler, tek başına benzin yerine benzin-asetilen karışımlarının ve %100 asetilen kullanılmasının, karbon monoksit ve hidrokarbon emisyonlarında azalmaya, nitrojen oksit emisyonunda ise artışa neden olduğunu gösterdi. Benzinle çalışmada %2.2 olan karbonmonoksit emisyonu, benzine 100 ve 150 g/h debisinde asetilen ilavesi ile sırasıyla %1.1 ve %0.7 değerine düşerken, 895 ppm olan HC emisyonları ise 576 ppm ve 520 ppm olmuştur. Test motorunda %100 asetilen kullanılarak yapılan deneylerde, benzinle çalışmaya kıyasla karbon monoksit ve hidrokarbon emisyonlarında %96 azalma, nitrojen oksit emisyonlarında ise %650 artış olduğu gözlendi. Motora olan enerji akışında ise %20.5 azalma olduğu tespit edildi.
Asetilen Benzin Kıvılcım ateşlemeli motorlar Emisyonlar Enerji
According to city road tests conducted during peak vehicle traffic hours, vehicle idle times constitute about 30-38% of the total running time. Therefore, when it comes to urban transportation, the fuel consumption and resulting exhaust emissions from passenger cars powered by internal combustion engines and constitute a large portion of the number of vehicles, become significant while idling. This study investigates the effects of using acetylene as fuel on the idling performance of a gasoline engine. Experiments conducted on a four-stroke, four-cylinder, water-cooled, spark-ignition automobile engine showed that using gasoline-acetylene mixtures and 100% acetylene instead of gasoline alone resulted in a decrease in carbon monoxide and hydrocarbon emissions and an increase in nitrogen oxide emission. Carbon monoxide emissions, which were 2.2% in gasoline operation, decreased to 1.1% and 0.7% with the addition of acetylene to gasoline at 100 and 150 g/h flow rates, respectively, while HC emissions, which were 895 ppm, became 576 ppm and 520 ppm. In experiments using 100% acetylene in the test engine, it was observed that there was a 96% reduction in carbon monoxide and hydrocarbon emissions and a 650% increase in nitrogen oxide emissions compared to running on gasoline. It was found that there was a 20.5% decrease in the energy flow to the engine.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Enerji Üretimi, Dönüşüm ve Depolama (Kimyasal ve Elektiksel hariç) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |