Bu çalışmada, Ni-P/ZrO2 nanokompozit kaplamalar, değişen ZrO2 konsantrasyonları (10 g/L ve 20 g/L) ve akım yoğunlukları (50 mA/cm2 ve 75 mA/cm2) ile elektrokaplama yöntemi kullanılarak St-37 çelik alt tabakalar üzerine biriktirildi. Elektrolit bileşenlerinin ve akım yoğunluğunun kaplama özelliklerine etkilerini incelemek amacıyla mikrosertlik, aşınma performansı ve yüzey morfolojileri açısından analizler yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda farklı banyo konsantrasyonun ve akım yoğunluğunun morfoloji, sertlik ve aşınma performansı gibi özellikleri ciddi miktarda etkilediği görülmektedir. Elde edilen kaplamaların genel olarak yüzey morfolojiler pürüzsüz olduğu görülmektedir ama nanokompozit kaplamaların hepsinde yüzeyinin daha pürüzlü olduğu optik resimlerden anlaşılmaktadır. Ana matrise eklenen ZrO2 nanopartikülü ilavesi mikro sertliği saf nikele göre yaklaşık %40 oranında artırırken, akım yoğunluğunun artmasıyla beraber yakın ama daha yüksek sertlik değeri elde edilmiştir. Aşınma performansı bakımından incelendiğinde, saf nikel nanokompozit kaplamalara göre 3.15 kat daha fazla ortalama sürtünme katsayısı değeri elde edilmiştir.
In this study, Ni-P/ZrO2 nanocomposite coatings were deposited on St-37 steel substrates using the electroplating method with varying ZrO2 concentrations (10 g/L ve 20 g/L) and current densities (50 mA/cm2 ve 75 mA/cm2). To investigate the effects of electrolyte components and current density on coating properties, analyses were performed regarding microhardness, wear performance, and surface morphology. As a result of the analyses, it is observed that different bath concentrations and current densities significantly affect properties such as morphology, hardness, and wear performance. It is seen that the surface morphologies of the obtained coatings are generally smooth, but it is understood from the optical images that the surfaces of all nanocomposite coatings are rougher. While adding ZrO2 nanoparticles to the main matrix increases microhardness by approximately 40% compared to pure nickel, a similar but higher hardness value was obtained with the increase in current density. When examined in terms of wear performance, an average friction coefficient value of 3.15 times higher than that of pure nickel nanocomposite coatings was obtained.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Plating Technology, Automotive Engineering Materials |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 10, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 13, 2024 |
Acceptance Date | October 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |