The importance of environmentally friendly and sustainable transportation is increasing. In this context, electric vehicles stand out as an important solution. Accordingly, the use of electric vehicles is increasing day by day. One of the important issues in these periods when the use of electric vehicles is increasing is electric vehicle charging stations. This article reveals the importance and levels of electric vehicle charging stations, the differences between AA and DC charging stations. Finally, 3 different charging station scenarios were designed. Different scenarios were modeled and technical performance analysis was performed, which revealed that photovoltaic (PV) panels can reduce the power demand from the grid by 72.5%, 64.7%, and 58.2%, and carbon emissions from 13 tons to 430 tons, depending on the overall load change of systems with 36 kW, 144 kW, 900 kW charging stations and other loads.
Electric Vehicle Charging Stations Charging Station Simulation Photovoltaic Panels Grid Connected Photovoltaic Systems
Günümüzde, çevre dostu ve sürdürülebilir bir ulaşımın önemi giderek artmaktadır. Bu bağlamda, elektrikli araçlar önemli bir çözüm olarak öne çıkmaktadır. Buna bağlı olarak her geçen gün elektrikli araçların kullanımı artmaktadır. Elektrikli araçların kullanımının arttığı bu dönemlerde önemli konulardan birisi de elektrikli araç şarj istasyonlarıdır. Bu makalede elektrikli araç şarj istasyonu önemi ve seviyeleri, AA ve DA şarj istasyonu farkları ortaya konmuştur. Son olarak, 3 farklı şarj istasyonu senaryosu tasarlanmıştır. 36 kW, 144 kW, 900 kW şarj istasyonuna ve diğer yüklere sahip sistemlerin genel yük durumuna göre fotovoltaik (FV) panellerin şebekeden güç talebini %72.5, %64.7, %58.2 oranında azaltarak karbon salınımını 13 ton ve 430 ton azaltabileceğini ortaya koyan farklı senaryolar modellenmiş ve teknik yönden analizi yapılmıştır.
Elektrikli Araç Şarj İstasyonları Şarj İstasyonu Simülasyonu Fotovoltaik Paneller Şebeke Bağlantılı Fotovoltaik Sistem
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Electrical Energy Transmission, Networks and Systems, Solar Energy Systems, Hybrid and Electric Vehicles and Powertrains |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 2, 2025 |
Publication Date | January 15, 2025 |
Submission Date | September 26, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |