Bu çalışmanın amacı, iniş ve kalkış döngüsündeki emisyonları ve yakıt tüketimi modlara göre analiz etmek ve havalimanı işletmecilerine ve karar vericilere çevresel sürdürülebilirlik açısından veriye dayalı iyileştirme önerileri sunmaktır. Bu çalışmada, Airbus A320 ve Boeing B737 uçaklarında yaygın olarak kullanılan sekiz farklı motor tipi için kalkış, tırmanış, yaklaşma ve taksi modlarında üretilen emisyonlar ile yakıt tüketimi sayısal olarak analiz edilmiştir. Her bir uçağın iniş ve kalkış döngüsündeki HC, CO ve NOx emisyonları ile yakıt tüketimi modlara göre karşılaştırılmıştır. Sonuçlara göre, en fazla emisyon ve yakıt tüketimi taksi modunda gerçekleşmekte olup, yeni nesil motorlar (LEAP-1A24, LEAP-1B23) eski nesil motorlara göre daha düşük emisyon üretmektedir. Ayrıca taksi süresinde 8 dakikalık bir azalma, toplam LTO (kalkış, tırmanış, yaklaşma ve taksi döngüsü) emisyonlarını %23’e kadar, yakıt tüketimini ise %13’e kadar azaltabilmektedir. Bu durum, çevresel etkileri azaltmada operasyonel iyileştirmelerin kritik rol oynadığını göstermektedir.
Yazarlar, verilerin elde edilmesindeki yardımlarından dolayı ICAO Motor Emisyon Veri Bankasına teşekkür eder.
The aim of this study is to analyze emissions and fuel consumption in the landing and take-off cycle by mode and to provide data-driven improvement recommendations to airport operators and decision makers in terms of environmental sustainability. This study, emissions and fuel consumption produced during take-off, climb-out, approach, and taxi modes were numerically analyzed for eight different engine types commonly used in Airbus A320 and Boeing B737 aircraft. and taxi modes. Each aircraft’s contribution to HC, CO, and NOx emissions within the landing and take-off cycle, as well as its fuel consumption, was compared by mode. The results show that taxi mode produces the highest emissions and fuel consumption, while new-generation engines (LEAP-1A24, LEAP-1B23) are more environmentally efficient than older ones. Furthermore, an 8-minute reduction in taxi time can reduce total LTO (take-off, climb, approach and taxi cycle) emissions by up to 23% and fuel consumption by up to 13%. These findings emphasize the importance of operational improvements in minimizing environmental impacts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmentally Sustainable Engineering, Air Pollution Modelling and Control, Aerospace Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 11, 2025 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | May 21, 2025 |
Acceptance Date | July 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 4 |