In this study, it is aimed to examine the effect of the change in number of response categories in a Likert type scale on some descriptive and psychometric properties of the scale. For this purpose, four different forms of the School Burnout Scale, whose validity and reliability have been proven before, were used as data collection tools. The revised forms of the school burnout scale, which consisted of 9 items in the original 5-point Likert type, were applied to the same students with one week intervals, as 2, 5, 7 and 11-point. The study group consists of a total of 113 students attending the 5th, 6th and 7th grades in one of the central secondary schools in the province of Kütahya. All forms of the school burnout scale are scored with a high score indicating high burnout. According to the findings, as the level of participation increases, the internal consistency reliability coefficient also increases. In the exploratory factor analysis, the scale form with the highest rate of variance explained by the first factor is the 7-point form. In the confirmatory factor analysis, the best fit indices were obtained in the 11-point form. As a result, it has been seen that the participation level of 11 is more optimal for secondary school students.
Bu çalışmada Likert tipi bir ölçekte katılım düzeyindeki değişimin ölçeğin bazı betimsel ve psikometrik özellikleri üzerindeki etkisininin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla geçerliliği ve güvenirliği önceden kanıtlanmış olan Okul Tükenmişlik Ölçeği’nin dört farklı formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Orijinali 5 dereceli Likert tipinde 9 maddeden oluşan okul tükenmişlik ölçeğinin 2 li, 5 li, 7 li ve 11 li olmak üzere yeniden düzenlenmiş formları, birer hafta arayla aynı öğrencilere uygulanmıştır. Çalışma grubu Kütahya ilinde merkez ortaokullarından birinde 5., 6. ve 7. Sınıfa devam eden toplam 113 öğrenciden oluşmaktadır. Okul tükenmişlik ölçeğinin tüm formları yüksek puan yüksek tükenmişliği gösterecek şekilde puanlanmaktadır. Elde edilen bulgulara göre katılım düzeyi arrtıkça iç tutarlılık güvenirlik katsayısı da artmaktadır. Açımlayıcı faktör analizinde ilk faktörün açıkladığı varyans oranı en yüksek ölçek formu 7’li formdur. Doğrulayıcı faktör analzinde en iyi uyum indeksleri 11’li formda elde edilmiştir. Sonuç olarak 11’li katılım düzeyinin ortaokul seviyesindeki öğrenciler için daha optimal düzeyde olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Statistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |