Research Article
BibTex RIS Cite

The Degree of Challenge of Achieving Sustainable Development Goals on Turkey Firms: Item Response Model Approach

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 158 - 180, 31.12.2024
https://doi.org/10.51541/nicel.1518755

Abstract

Sürdürülebilirlik, insan ihtiyaçlarını karşılarken doğal çevreyi ve biyoçeşitliliği korumanın bir yolu olarak belirlenebilir. 2015 yılında Birleşmiş Milletler, içinde yaşanacak daha iyi bir dünya yaratmak için 17 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi (SKH) belirlemiştir. Bu hedeflere ulaşılmasıyla ilgili zorluklar, literatürde genellikle tanımlayıcı istatistikler ve yorumlarla belgelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki firmaların sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşma konusundaki zorluklarını değerlendirmek için Madde Tepki Teorisi'ni (MTK) kullanmaktır. 2022 yılında, Türkiye'deki 151 şirketin sürdürülebilirlik ve faaliyet raporlarından ikili veriler oluşturulmuştur. Rasch modeli, bilgi kriterlerinin sonuçlarına göre en uygun model olarak belirlenmiştir. Çeşitli varsayımların test edilmesinin ardından, modelin infit, outfit, tek boyutluluk ve nokta seri korelasyon istatistikleriyle tam uyumlu olduğu belirlenmiştir. Maddelerin güçlük düzeyleri, güçlük parametreleri ve Wright Haritası kullanılarak belirlenmiştir. Madde güçlük düzeyleri aşağıdaki gibi dağılmıştır: SKH 5, 8, 12 ve 13'e kolayca ulaşılabileceği; SKH 4, 7, 9 ve 17'ye görece kolaylıkla ulaşılabileceği; SKH 3 ve 10'a orta düzeyde bir çabayla ulaşılabileceği; SKH 6, 11, 15 ve 16'ya ulaşmanın daha zor olduğu; SKH 1, 2, 14 ve 17'ye ulaşmanın ise son derece zor olduğu sonucuna varılabilir. Sonuçlar, Türkiye'deki şirketlerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmada farklı zorluklar yaşadığını göstermektedir. Zor hedefler için destek ve kaynakların artırılması, şirketlerin bu hedeflere ulaşmasını kolaylaştırabilir.

References

  • Alkan, D. P. and Kamaşak, R. (2023), The practice of sustainable development goals washing in developing countries, Proceedings of the 6th International Academic Conference on Management and Economics.
  • Assembly, G. (2015), Resolution adopted by the General Assembly on 19 September 2016, Online: 3.10.2016 (The New York Declaration), Tech. Rep.
  • Busco, C.; Granà, F and Izzo, M.F. (2018), Sustainable development goals and integrated Reporting, Routledge: London, UK.
  • Costanza, R., McGlade, J., Lovins, H. and Kubiszewski, I. (2014), An overarching goal for the UN sustainable development goals, Solutions, 5(4), 13-16.
  • De Jong, M. G., Steenkamp, J.-B. E. M., Fox, J.-P. and Baumgartner, H. (2008), Using item response theory to measure extreme response style in marketing research: A global investigation, Journal of Marketing Research, 45, 104–115.
  • Delmas, M. A. and Burbano, V. C. (2011), The Drivers of Greenwashing, California Management Review, 54(1), 64-87.
  • El Zein A. S., Consolacion-Segura C., and Huertas-Garcia R. (2020), The role of sustainability in brand equity value in the financial sector, Sustainability, 12(1), 254.
  • Ewing, M. T., Salzberger, T. and Sunkovic, R. R. (2005), An alternate approach to assessing cross-cultural measurement equivalence in advertising research, Journal of Advertising, 34, 17–36.
  • Filho L., W., Tripathi, S. K., Andrade Guerra, J. B. S. O. D., Giné-Garriga, R., Orlovic Lovren, V. and Willats, J. (2019), Using the sustainable development goals towards a better understanding of sustainability challenges, International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 26(2), 179-190.
  • Fleming, A., Wise, R. M., Hansen, H. and Sams, L. (2017), The sustainable development goals: A case study, Marine Policy, 86, 94-103.
  • Fonseca, L. M., Domingues, J. P. and Dima, A. M. (2020), Mapping the sustainable development goals relationships, Sustainability, 12(8), 3359.
  • Imperatives, S. (1987), Report of the World commission on environment and development: Our common future, http://www.ask-force.org/web/Sustainability/Brundtland-Our-Common-Future1987-2008.pdf
  • Jain, P. and Jain, P. (2020), Are the sustainable development goals sustainable? A policy perspective, Sustainable Development, 28(6), 1642-1651.
  • Jones, P., Hillier, D. and Comfort, D. (2016), The sustainable development goals and the financial services industry. Athens Journal of Business &Amp; Economics, 3(1), 37-50.
  • Kamakura, W. A. and Balasubramanian, S. (1989), Tailored interviewing: an application of item response theory for personality measurement, Journal of Personality Assessment, 53, 502–519.
  • Katila, P., Colfer, C. J. P., De Jong, W., Galloway, G., Pacheco, P. and Winkel, G. (Eds.). (2019), Sustainable development goals, Cambridge University Press.
  • Mair, S., Jones, A., Ward, J., Christie, I., Druckman, A. and Lyon, F. (2018), A critical review of the role of indicators in implementing the sustainable development goals, Handbook of sustainability science and research, 41-56.
  • Moyer, J. D. and Hedden, S. (2020), Are we on the right path to achieve the sustainable development goals?. World Development, 127, 104749.
  • Pogge, T. and Sengupta, M. (2015), The sustainable development goals: A plan for building a better world, Journal of Global Ethics, 11(1), 56-64.
  • Raykov, T., Calantone, R.J. (2014), The utility of item response modeling in marketing research. J. of the Acad. Mark. Sci. 42, 337–360.
  • Robert, K. W., Parris, T. M. and Leiserowitz, A. A. (2005), What is sustainable development? Goals, indicators, values, and practice, Environment: Science and policy for sustainable development, 47 (3), 8-21.
  • Sachs, J. D. (2012), From millennium development goals to sustainable development goals, The Lancet, 379(9832), 2206-2211.
  • Sachs, J. D., Schmidt-Traub, G., Mazzucato, M., Messner, D., Nakicenovic, N. and Rockström, J. (2019), Six transformations to achieve the sustainable development goals, Nature Sustainability, 2(9), 805-814.
  • Schultz, C., Salomo, S. and Talke, K. (2013), Measuring new product portfolio innovativeness: how differences in scale width and evaluator perspectives affect its relationship with performance, Journal of Product Innovation Management, 30, 93–109.
  • Singh, Z. (2016), Sustainable development goals: Challenges and opportunities, Indian Journal of Public Health, 60(4), 247-250.
  • Stafford-Smith, M., Griggs, D., Gaffney, O., Ullah, F., Reyers, B., Kanie, N. and O’Connell, D. (2017). Integration: The key to implementing the sustainable development goals, Sustainability Science, 12, 911-919.

Türkiye’deki Firmaların Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin Gerçekleştirilmesindeki Zorluk Dereceleri: Madde Tepki Modeli Yaklaşımı

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 158 - 180, 31.12.2024
https://doi.org/10.51541/nicel.1518755

Abstract

Sürdürülebilirlik, insan ihtiyaçlarını karşılarken doğal çevreyi ve biyoçeşitliliği korumanın bir yolu olarak belirlenebilir. 2015 yılında Birleşmiş Milletler, içinde yaşanacak daha iyi bir dünya yaratmak için 17 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi (SKH) belirlemiştir. Bu hedeflere ulaşılmasıyla ilgili zorluklar, literatürde genellikle tanımlayıcı istatistikler ve yorumlarla belgelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki firmaların sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşma konusundaki zorluklarını değerlendirmek için Madde Tepki Teorisi'ni (MTK) kullanmaktır. 2022 yılında, Türkiye'deki 151 şirketin sürdürülebilirlik ve faaliyet raporlarından ikili veriler oluşturulmuştur. Rasch modeli, bilgi kriterlerinin sonuçlarına göre en uygun model olarak belirlenmiştir. Çeşitli varsayımların test edilmesinin ardından, modelin infit, outfit, tek boyutluluk ve nokta seri korelasyon istatistikleriyle tam uyumlu olduğu belirlenmiştir. Maddelerin güçlük düzeyleri, güçlük parametreleri ve Wright Haritası kullanılarak belirlenmiştir. Madde güçlük düzeyleri aşağıdaki gibi dağılmıştır: SKH 5, 8, 12 ve 13'e kolayca ulaşılabileceği; SKH 4, 7, 9 ve 17'ye görece kolaylıkla ulaşılabileceği; SKH 3 ve 10'a orta düzeyde bir çabayla ulaşılabileceği; SKH 6, 11, 15 ve 16'ya ulaşmanın daha zor olduğu; SKH 1, 2, 14 ve 17'ye ulaşmanın ise son derece zor olduğu sonucuna varılabilir. Sonuçlar, Türkiye'deki şirketlerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmada farklı zorluklar yaşadığını göstermektedir. Zor hedefler için destek ve kaynakların artırılması, şirketlerin bu hedeflere ulaşmasını kolaylaştırabilir.

References

  • Alkan, D. P. and Kamaşak, R. (2023), The practice of sustainable development goals washing in developing countries, Proceedings of the 6th International Academic Conference on Management and Economics.
  • Assembly, G. (2015), Resolution adopted by the General Assembly on 19 September 2016, Online: 3.10.2016 (The New York Declaration), Tech. Rep.
  • Busco, C.; Granà, F and Izzo, M.F. (2018), Sustainable development goals and integrated Reporting, Routledge: London, UK.
  • Costanza, R., McGlade, J., Lovins, H. and Kubiszewski, I. (2014), An overarching goal for the UN sustainable development goals, Solutions, 5(4), 13-16.
  • De Jong, M. G., Steenkamp, J.-B. E. M., Fox, J.-P. and Baumgartner, H. (2008), Using item response theory to measure extreme response style in marketing research: A global investigation, Journal of Marketing Research, 45, 104–115.
  • Delmas, M. A. and Burbano, V. C. (2011), The Drivers of Greenwashing, California Management Review, 54(1), 64-87.
  • El Zein A. S., Consolacion-Segura C., and Huertas-Garcia R. (2020), The role of sustainability in brand equity value in the financial sector, Sustainability, 12(1), 254.
  • Ewing, M. T., Salzberger, T. and Sunkovic, R. R. (2005), An alternate approach to assessing cross-cultural measurement equivalence in advertising research, Journal of Advertising, 34, 17–36.
  • Filho L., W., Tripathi, S. K., Andrade Guerra, J. B. S. O. D., Giné-Garriga, R., Orlovic Lovren, V. and Willats, J. (2019), Using the sustainable development goals towards a better understanding of sustainability challenges, International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 26(2), 179-190.
  • Fleming, A., Wise, R. M., Hansen, H. and Sams, L. (2017), The sustainable development goals: A case study, Marine Policy, 86, 94-103.
  • Fonseca, L. M., Domingues, J. P. and Dima, A. M. (2020), Mapping the sustainable development goals relationships, Sustainability, 12(8), 3359.
  • Imperatives, S. (1987), Report of the World commission on environment and development: Our common future, http://www.ask-force.org/web/Sustainability/Brundtland-Our-Common-Future1987-2008.pdf
  • Jain, P. and Jain, P. (2020), Are the sustainable development goals sustainable? A policy perspective, Sustainable Development, 28(6), 1642-1651.
  • Jones, P., Hillier, D. and Comfort, D. (2016), The sustainable development goals and the financial services industry. Athens Journal of Business &Amp; Economics, 3(1), 37-50.
  • Kamakura, W. A. and Balasubramanian, S. (1989), Tailored interviewing: an application of item response theory for personality measurement, Journal of Personality Assessment, 53, 502–519.
  • Katila, P., Colfer, C. J. P., De Jong, W., Galloway, G., Pacheco, P. and Winkel, G. (Eds.). (2019), Sustainable development goals, Cambridge University Press.
  • Mair, S., Jones, A., Ward, J., Christie, I., Druckman, A. and Lyon, F. (2018), A critical review of the role of indicators in implementing the sustainable development goals, Handbook of sustainability science and research, 41-56.
  • Moyer, J. D. and Hedden, S. (2020), Are we on the right path to achieve the sustainable development goals?. World Development, 127, 104749.
  • Pogge, T. and Sengupta, M. (2015), The sustainable development goals: A plan for building a better world, Journal of Global Ethics, 11(1), 56-64.
  • Raykov, T., Calantone, R.J. (2014), The utility of item response modeling in marketing research. J. of the Acad. Mark. Sci. 42, 337–360.
  • Robert, K. W., Parris, T. M. and Leiserowitz, A. A. (2005), What is sustainable development? Goals, indicators, values, and practice, Environment: Science and policy for sustainable development, 47 (3), 8-21.
  • Sachs, J. D. (2012), From millennium development goals to sustainable development goals, The Lancet, 379(9832), 2206-2211.
  • Sachs, J. D., Schmidt-Traub, G., Mazzucato, M., Messner, D., Nakicenovic, N. and Rockström, J. (2019), Six transformations to achieve the sustainable development goals, Nature Sustainability, 2(9), 805-814.
  • Schultz, C., Salomo, S. and Talke, K. (2013), Measuring new product portfolio innovativeness: how differences in scale width and evaluator perspectives affect its relationship with performance, Journal of Product Innovation Management, 30, 93–109.
  • Singh, Z. (2016), Sustainable development goals: Challenges and opportunities, Indian Journal of Public Health, 60(4), 247-250.
  • Stafford-Smith, M., Griggs, D., Gaffney, O., Ullah, F., Reyers, B., Kanie, N. and O’Connell, D. (2017). Integration: The key to implementing the sustainable development goals, Sustainability Science, 12, 911-919.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Applied Statistics, Statistics (Other)
Journal Section Articles
Authors

Zeynep Öztürk 0000-0003-0475-1357

Publication Date December 31, 2024
Submission Date July 19, 2024
Acceptance Date December 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Öztürk, Z. (2024). The Degree of Challenge of Achieving Sustainable Development Goals on Turkey Firms: Item Response Model Approach. Nicel Bilimler Dergisi, 6(2), 158-180. https://doi.org/10.51541/nicel.1518755