Politicians have been make use of marketing science for distinguishing themselves from their rivals, for gaining new voters, and for securing the party loyalty of the electorate. Political parties which non benefitial of political marketing have been non succesfull. Elections, a crucial part of politics, represent one of the most important defining moments of democratic life. Employing the elements of marketing mix effectively in election campaigns will positively influence the voters’ preferences, electorate dependency, and the distinction of the party and candidate. Informed by means of political marketing mix elements, which is a clarified and brief expression of political marketing activities, voters have the opportunity to choose more qualified and more consistent political products. Accordingly, political marketing mix has a function contributing to the selection of worthy candidates as members of parliament and facilitating the implementation of consistent political program. Thus, political marketing mix elements are used in election campaigns by candidates and political parties for both informing and influencing the voters, while the voters make use of these activities for expanding their knowledge about the programs and accomplishments of political parties and candidates.
Siyasetçiler rakiplerinden farklılasmak, yeni seçmen kazanmak, seçmen kitlesinde parti bagımlılıgının olusmasını saglamak için pazarlama biliminden yararlanmaktadırlar. Siyasal pazarlamadan yararlanmayan siyasi partilerin i ise basarısız olacagı söylenebilir. Siyasetin vazgeçilmezlerinden olan seçimler demokratik hayatın en önemli dönemeçlerindendir. Seçim kampanyalarında pazarlama karması elemanlarının etkin bir sekilde kullanılması, seçmenlerin oy tercihini, parti ve aday farklılıgını ve seçmen bagımlıgını pozitif yönde etkileyecektir. Siyasal pazarlama faaliyetlerinin kısa ve açık bir ifadesi olan siyasal pazarlama karması unsurları kullanılarak bilgilendirilen seçmen daha kaliteli ve tutarlı siyasi ürünleri seçme imkanı elde etmektedir. Böylece, siyasal pazarlama karmasının ülkenin gelecegini belirleyecek isabetli adayların meclise girmesine ve tutarlı siyasal programların uygulanmasının daha kolay gerçeklesebilmesine katkı saglayıcı bir islevi olmaktadır. Bu sekilde, siyasal partiler ve adaylar seçim kampanyalarında siyasal pazarlama karması elemanlarını kullanarak seçmenleri hem bilgilendirmekte ve hem de etkilemekteyken, seçmenler de bu faaliyetlerden yararlanarak siyasal partilerin ve adayların programları ve icraatları hakkında bilgilerini arttırmaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 1 Issue: 2 |